ژن‌های خوب مجلس یازدهم

By | ۱۳۹۸-۱۲-۲۲

قبلا آقازاده نامیده می‌شدند حالا ژن خوب. اسم عوض شده اما مسما همان است. ژن‌های خوب یا آقازاده‌ها  آن دسته از مقامات جمهوری اسلامی هستند که به واسطه داشتن نسبت خانوادگی با سران نظام در قدرت جا خوش کرده‌، یا به قول فاطمه حسینی، از ژن‌های خوب مجلس دهم، بر سر سفره انقلاب نشسته‌اند.

مانند بیشتر نهادهای جمهوری اسلامی، مجلس یازدهم هم خالی از ژن‌های خوب نیست. بعضی از این ژن‌ها تکراری هستند و مدت‌هاست در مجلس جا خوش کرده‌اند. تعدادی هم به تازگی چهره شده‌اند. قدیمی‌ها راه ماندن در مجلس را یاد گرفته‌اند و جدید‌ها حواس‌شان جمع است که به سرنوشت «فاطمه بنت صفدر» دچار نشوند.

دختر کو ندارد نشان از پدر

یکی از آقازاده‌هایی که اولین حضور خود در مجلس شورای اسلامی را در مجلس یازدهم تجربه خواهد کرد «زهره سادات لاجوردی» است که در لیست ۳۰ نفره شورای ایتلاف اصول گرایان در تهران قرار گرفت و با کسب ۷۱۴ هزار رای و به عنوان نفر بیست و هشتم وارد مجلس شد.

زهره سادات لاجوردی، دختر«اسدالله لاجوردی» دادستان انقلاب و رییس زندان اوین در دهه شصت است.

اسدالله لاجوردی کسی است که علی خامنه‌ای از او به عنوان «مرد پولادین» یاد کرده و از سازندگان فیلم «ماجرای نیمروز» خواسته بود درباره او نیز فیلمی بسازند. اما اسدالله لاجوردی به حدی موجودی هولناک است که حتی سازندگان فیلمی چون ماجرای نیمروز هم تا به حال حرف «آقا» را زمین انداخته و حاضر به تطهیر این هیولای اوین نشده‌اند.

نام اسدالله لاجوردی با شکنجه‌های قرون وسطایی، تواب‌سازی، اعدام‌های فراقانونی و بی‌رحمی زاید‌الوصف در حق زندانیان سیاسی در دهه شصت گره خورده است. این جلاد اوین که در سال ۱۳۶۳ و تحت فشار آیت الله منتظری برکنار شده بود، سرانجام در سال ۱۳۷۷ ترور و به مقام «شهادت» نائل آمد تا راه برای رشد تنها دخترش در پلکان قدرت جمهوری اسلامی هموار شود.

برخلاف «فاطمه  صادقی خلخالی»، دختر آیت الله خلخالی، حاکم شرع سال‌های ابتدای انقلاب، که از راه و رسم پدر فاصله گرفته و دیدگاهی انتقادی به حکومت روحانیون دارد، زهره لاجوردی تمام قد از میراث پدرش دفاع می‌کند.

زهره لاجوردی عضو شورای مرکزی جبهه پایداری، از تشکل‌های افراطی اصولگرایان است. او در دولت  احمدی‌نژاد نیز معاونت مرکز امور زنان را بر عهده داشت. لاجوردی سخنگوی حزب زنان جمهوری اسلامی نیز هست. او که در انتخابات مجلس نهم در سال ۱۳۹۴ و انتخابات شورای شهر سال ۱۳۹۶ از تهران کاندید شده و نتوانسته بود پیروز شود به لطف شورای نگهبان و با رد صلاحیت قریب به اتفاق نامزدهای جناح اصلاح‌طلب توانست وارد مجلس یازدهم شود.

زهره لاجوردی، مانند پدرش حساسیت زیادی به «دشمنان» انقلاب دارد و بر لزوم «دشمن‌شناسی» در اندیشه پدر تاکید می‌کند. او که معتقد است کسی جز پدرش نمی‌توانست نظام را از حوادث سال‌های ۱۳۶۰ و ۶۱ سالم عبور دهد،  اسدالله لاجوردی را شایسته عنوان دیدبان انقلاب می‌داند.

مهم‌ترین موضوع مورد علاقه این ژن خوب مجلس یازدهم مساله مبارزه با بدحجابی است. او همیشه از وضعیت حجاب در کشور انتقاد کرده و در یک مورد در نشستی گفته‌: «با گذشت ۳۳ سال از انقلاب، اکنون می‌بینیم توقعی که از نظام اسلامی در حوزه عفاف و حجاب داشتیم برآورده نشده‌است.»

لاجوردی در همین نشست با انتقاد از اجرایی نشدن مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره عفاف و حجاب در نهادهای دولتی ادامه داده: «متاسفانه مصوبه شورای عالی فرهنگی که چند سال قبل برای بهبود وضعیت عفاف و حجاب در نهادهای دولتی ابلاغ شده‌بود، پیگیری نشده‌است و عزم راسخی برای اجرای این مصوبه وجود ندارد. فکر می‌کنم مجلس باید در این زمینه بخش نظارتی‌اش را فعال‌تر کند.»

با توجه به این موضوع‌گیری‌ها، از هم اکنون می‌توان انتظار داشت که اولویت زهره سادات لاجوردی در مجلس یازدهم تنگ‌تر کردن حلقه فشار بر زنان ایران برای رعایت حجاب خواهد بود.

مورد عجیب محمد مهدی مفتح

مجلس یازدهم تنها مکان حضور ژن‌های خوب تازه کار نیست و در این مجلس آقازاده‌های پر‌سابقه هم حضور خواهند داشت. قدیمی‌ترین این ژن‌های خوب، محمد مهدی مفتح است که ۲۴ سال است در مجلس شورای اسلامی جا خوش کرده و در انتخابات مجلس یازدهم نیز از حوزه انتخابیه تویسرکان انتخاب شده تا ۴ سال دیگر هم در مجلس باقی بماند.

 محمد مهدی مفتح، فرزند «محمد مفتح»، از اعضای اولیه «شورای انقلاب» است که به دستور آیت الله خمینی در سال ۱۳۵۷ برای مدیریت انقلاب تشکیل شد و تا پیش از تاسیس مجلس، نهاد قانون‌گذار در ایران به‌شمار می‌آمد. او  ۲۷ آذر سال ۵۸ توسط گروه شبه نظامی فرقان ترور شد.

 پسران مفتح برخلاف خود او که چهره‌ای سیاسی و مذهبی بود، ابتدا وارد سیاست نشدند و اقتصاد را ترجیح دادند. او دو دختر و سه پسر داشت که در میان آنها، محمد مهدی، فعال‌تر است.

«محمد مهدی مفتح»، از زادگاه پدرش یعنی رزن در استان همدان نماینده مجلس شورای اسلامی شد و به جز مجلس ششم که اصلاح‌طلبان در اکثریت بودند، از مجلس چهارم به بعد در همه دوره‌ها نماینده بوده است. او به لحاظ سیاسی، جزو طیف اصولگرایان محسوب می‌شود؛ هرچند در حوزه اصولگرایی نیز اظهار‌نظر سیاسی نمی‌کند.

محمدمهدی مفتح درانتخابات مجلس نهم از رزن رای نیاورد و در اقدامی خاص، در انتخابات میان دوره مجلس نهم، از تویسرکان، شهر دیگری در استان همدان نامزد شد و به مجلس راه یافت. او اما هم‎زمان در شورای شهر تهران نیز نامزد و انتخاب شده بود ولی در نهایت حضور در مجلس را ترجیح داد.

محمد مهدی در دوره‌های مختلف مخبر کمیسیون برنامه و بودجه و هم‌چنین مخبر کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی بوده اما حتی در حوزه‌های اقتصادی نیز مواضع خاصی نگرفته است.

او همواره در کار سفارش کردن برخی از فعالان اقتصادی به وزرا است؛ روشی که درمجلس مرسوم است و این فعالان در بزنگاه انتخابات و زمان‌های دیگر این سفارش‌ها را جبران می‌کنند.

این ‌ژن خوب با ژن خوب دیگری، یعنی دختر «محمد محمدی گیلانی»، رییس مشهور دادگاه‌های انقلاب ازدواج کرده است.

دو برادر، دو ژن خوب

«احسان قاضی زاده هاشمی» و «امیرحسین قاضی زاده هاشمی» دو برادری هستند که همزمان در مجلس یازدهم حضور خواهند داشت. احسان که سابقه حضور در مجلس دهم را نیز دارد از حوزه انتخابیه فریمان وارد مجلس یازدهم شده و امیرحسین نیز که در سه دوره گذشته مجلس شورای اسلامی حاضر بوده از مشهد انتخاب شده است.

این دو،  پسر عموهای، «حسن قاضی زاده هاشمی»، وزیر سابق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت حسن روحانی هستند که از وزرای میلیاردر دولت حسن روحانی بود و مالکیت چند بیمارستان بزرگ تهران را در اختیار خود دارد.

احسان قاضی زاده از اعضای شاخص «جامعه اسلامی دانشجویان» بود؛ گروهی که اصولگرایان در مقابل «دفتر تحکیم وحدت» تاسیس کرده بودند. او از چهره‌های نزدیک به حزب موتلفه اسلامی است و با حمایت‌های این جریان، بلافاصله پس از پایان تحصیلاتش به عنوان مدیرکل روابط عمومی قوه قضاییه منصوب شد.

احسان قاضی زاده در دوره ریاست جمهوری «محمود احمدی نژاد»، مدتی مدیرکل ارشاد استان تهران و مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. در انتخابات ریاست جمهوری دهم نیز سخنگویی کمیسیون تبلیغات انتخابات را بر عهده داشت که همین باعث مطرح شدنش در رسانه‌ها شد.

امیرحسین قاضی زاده، برادر احسان هم  از اعضای جبهه پایداری است. با این حال، به اندازه دیگر اعضای این گروه در مجلس خبرساز نیست و کم‌تر با نمایندگان مخالف درگیر می‌شود.

دیگر ژن‌های خوب مجلس یازدهم

«احمد آوایی»، منتخب دزفول در مجلس یازدهم دیگر نماینده‌ای است که روابط خانوادگی با سران نظام جمهوری اسلامی دارد. او برادر «علیرضا آوایی»، وزیر دادگستری دولت روحانی است. البته کاربرد عنوان آقازاده برای احمد آوایی شاید درست نباشد چون هم از برادرش بزرگ‌تر است و هم  با توجه به سوابق فاجعه‌بارش، نیاز چندانی به داشتن نسبت خانوادگی برای حضور در سلسله مراتب قدرت در جمهوری اسلامی ندارد.

احمد آوایی، کارنامه سیاهی در سرکوب معترضان در دهه شصت در استان خوزستان دارد. او در سال ۱۳۵۸ ضمن تشکیل کمیته انقلاب اسلامی دزفول، مسئولیت تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این شهر را نیز به عهده گرفت و به همراه برادرش به قلع و قمع مخالفان در استان خوزستان پرداخت.

احمد آوایی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران نیز هست و در تاسیس حزب الله لبنان نیز نقش فعالی ایفا کرده است.

«صادق طباطبایی‌نژاد»  ژن خوب دیگری است که از حوزه انتخابیه اردستان و برای بار دوم وارد مجلس شورای اسلامی می‌شود. او فرزند «یوسف طباطبایی‌نژاد»، امام جمعه تندرو و افراطی اصفهان است.

یوسف طباطبایی نژاد در سال ۱۳۸۱ جانشین «جلال الدین طاهری»، امام جمعه سابق اصفهان شد که به شکلی جنجالی استعفا داده بود. طاهری از معدود امامان جماعت منتقد علی خامنه‌ای و نزدیک به اصلاح‌طلبان بود که در سال ۱۳۸۱ طی نامه ‌ای سرگشاده  به رهبری، ضمن اعتراض به حصر غیرقانونی آیت الله منتظری، از سمت خود استعفا داده بود.

به دنبال استعفای طاهری، علی خامنه‌ای بلافاصله یوسف طباطبایی‌نژاد را به عنوان جایگزین معرفی کرد و حضور او در اصفهان با استقبال گسترده محافل تندرو روبرو شد.

بر خلاف پدر که مواضعی افراطی دارد، صادق طباطبایی نژاد اما کم سروصدا‌تر است و با قرار گرفتن در کمیسیون فرهنگی مجلس سعی کرده از جنجال‌ها فاصله بگیرد.

اسامی و سوابق تمامی آقا زاده‌های مجلس یازدهم را در این جدول ببینید:

علاوه بر این ۹ نماینده، دو نفر دیگر از نمایندگان مجلس یازدهم یعنی «عباس مقتدایی خوراسگانی» منتخب اصفهان و «روح الله نجابت» منتخب شیراز نیز، به احتمال زیاد از وابستگان به مقامات جمهوری اسلامی هستند اما ایران وایر به سندی دال بر روابط خانوادگی آن‌ها دست نیافته است.

نتایج حضور آقا زاده‌ها در مجلس

مجلس یازدهم، مجلس فرماندهان پر نفوذ سپاه پاسداران، روحانیون افراطی نزدیک به بیت رهبری، و البته انبوهی از مدیران سابق دولت احمدی‌نژاد است.

حضور ژن‌های خوبی مانند زهره سادات لاجوردی، این جمع افراطی را جمع‌تر خواهد کرد اما به نظر نمی‌رسد که آقا زاده‌های مجلس یازدهم بتوانند نقش مهمی در تعیین مسیر مجلس آینده ایفا کنند.

مسیر مجلس یازدهم را بیش از ۳۰ سرتیپ و سرهنگ سپاه پاسداران و ۳۱ روحانی پرنفوذ تعیین کرده و آقا زاده‌های مجلس یازدهم نیز مانند دیگر نمایندگان در همان مسیر حرکت خواهند کرد. به ویژه اینکه در میان این آقا زاده‌ها هیچ شخصیت به نسبت مستقلی که بتواند، مانند علی مطهری، بر روندهای مجلس تاثیری بگذارد، وجود ندارد.
ایران‌وایر: مهرداد خیراندیش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *