درخواست گوترش از جامعه جهانی برای کمک به ایران

By | ۱۳۹۸-۱۲-۲۳

در پی نامه وزیر خارجه ایران به دبیرکل سازمان ملل، آنتونیو گوترش، دبیرکل، از جامعه جهانی خواست تا در مبارزه با ویروس کرونا به ایران کمک کنند.

محمدجواد ظریف روز پنج‌شنبه در نامه‌ای خطاب به آقای گوترش خواستار رفع تمامی تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران برای مقابله با ویروس کرونا شده و گفته بود تهران از صندوق بین‌المللی پول پنج میلیارد دلار درخواست کمک اضطراری کرده است.

استفان دوژاریک سخنگوی سازمان ملل در واکنش به نامه آقای ظریف گفت که دبیرکل سازمان ملل از جامعه جهانی خواسته است به ایران در زمینه تامین نیازهای دارویی و تجهیزاتی برای مقابله با ویروس کرونا کمک کنند.

وی گفت دبیرکل سازمان ملل «عمیقا» از وضعیت شیوع کرونا در ایران نگران است و همچنین از کمبودهای جهانی در زمینه اقلام مبارزه با ویروس کرونا نیز آگاه است، اما از جامعه جهانی می‌خواهد به ایران کمک کنند.

اخیرا صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که برای کمک به کشورها ۵۰ میلیارد دلار تسهیلات در نظر گرفته است.

با این حال هنوز معلوم نیست با توجه به این که ایران در لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی موسوم به «اف‌ای‌تی‌اف» قرار دارد، موفق به دریافت وام از این نهاد بین‌المللی خواهد شد یا نه.

سخنگوی وزارت بهداشت ایران روز جمعه در کنفرانس خبری روزانه خود خبر داد که آمار قربانیان ویروس کرونا در کشور از ۵۰۰ نفر و آمار کل مبتلایان به این ویروس مرگبار از ۱۱ هزار نفر فراتر رفته است.

مقامات ایران می‌گویند تحریم‌های آمریکا واردات دارو و تجهیزات پزشکی به ایران را مشکل کرده است، اما آمریکا می‌گوید هیچ محدودیتی برای صادرات اقلام انسان‌دوستانه به ایران وجود ندارد و این اقلام کلا از تحریم‌ها معاف هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *