بیانیه جامعه مدنی ایران خطاب به دبیرکل سازمان ملل متحد

By | ۱۳۹۸-۱۲-۲۶

جناب آقای آنتونیو گوترش

دبیرکل محترم سازمان ملل متحد

با احترام؛

حق برخورداری از بهداشت و سلامت عمومی یکی از حقوق بنیادین شناخته شده در نظام بین‎المللی حقوق بشر است که در اسناد گوناگون بین‎المللی جایگاهی استواری دارد.

اعلامیه جهانی حقوق بشر، سلامتی را به عنوان بخشی از استاندارد مناسب زندگی تلقی کرده و در بند ۱ ماده ۲۵ خود، «مراقبت‎های بهداشتی» را در کنار خوراک، پوشاک، مسکن و خدمات اجتماعی ضروری، جزو شرایط حداقلی اقتصادی و اجتماعی برای استاندارد مناسب زندگی و رفاه و سلامتی هر فرد دانسته است. همچنین ماده ۱۲ میثاق حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی (۱۹۶۶) به موضوع حق بر سلامتی می‌پردازد و اشعار می‌دارد: کشورهای عضو این میثاق حق هر فرد را به بهره‌مندی از عالی‌ترین سطح قابل حصول سلامتی جسمی و روانی به رسمیت می‌شناسند و پیشگیری و معالجه و کنترل بیماری‎های همه‎گیر و همچنین ایجاد شرایطی جهت تأمین تمام خدمات و مراقبت‎های پزشکی در مواقع بیماری را از وظایف دولت‎های عضو این پیمان می‎داند.

کنوانسیون حقوق کودک، نیز در ماده ۲۴ خود، حق کودک را در برخورداری از بالاترین سطح استاندارد سلامت و تسهیلات لازم برای درمان بیماری و توانبخشی به رسمیت می‏‌شناسد. طبق این ماده، دولت‎ها باید روش‎های مناسب را در زمینه کاهش مرگ‏‌ومیر نوزادان و کودکان و ارائه مشاوره پزشکی و مراقبت‎های بهداشتی اولیه، مبارزه با بیماری‎ها و سوءتغذیه و تضمین مراقبت‎های قبل و پس از زایمان مادران اتخاذ کنند.

آقای دبیرکل!
سال‌هاست مردم ایران مورد تحریم دولت آمریکا بوده‌اند و از زمان تصدی ریاست جمهوری دونالد ترامپ این تحریم‌های یک‏‌جانبه بر خلاف تعهدات بین‎المللی آنچنان گسترش یافته که معنایی جز محاصره و جنگ اقتصادی علیه مردم ایران ندارد و سازمان ملل متحد تاکنون نتوانسته است به وظایف قانونی خود در الزام دولت آمریکا به رعایت مقررات حقوق بشری عمل نماید.

شیوع ویروس کرونا در ایران، همزمان با تداوم این تحریم‏‌های غیرانسانی هر روز جان بسیاری از ایرانیان را می‎گیرد. پزشکان، پرستاران و کارشناسان بهداشتی به علت کمبود تجهیزات پزشکی و بهداشتی جان خود را حین انجام وظیفه از دست می‌دهند.

آقای دبیرکل!
جان میلیون‎ها ایرانی در مخاطره است. ایران برای خرید تجهیزات پزشکی و وسایل حفاظتی برای ۸۰ میلیون نفر جمعیت خود نیازمند منابع مالی است. سازمان‎های مردم نهاد و جامعه مدنی ایران امضاکننده این نامه تقاضا دارند تا دیر نشده است با استفاده از ظرفیت دبیرکلی سازمان ملل متحد با پیگیری لغو تحریم‎های غیرانسانی امریکا علیه مردم ایران از ادامه این جنایت علیه بشریت جلوگیری کنید.

امضاء کنندگان:

۱. کانون هموفیلی ایران (۳۶ دفتر نمایندگی در استانهای کشور)
۲. انجمن پیشگیری از آسیب‎های اجتماعی
۳. مؤسسه بین‎المللی گفتگوهای فرهنگی
۴. شبکه ملی سازمان‏های مردم نهاد حوزه ایدز
۵. مؤسسه ارتباطات و توسعه
۶. انجمن تالاسمی ایران
۷. انجمن Ms ایران
۸. انجمن حمایت از بیماران ایکتیوز ایران
۹. انجمن دنیای امن ما
۱۰. انجمن سلامت خانواده ایران
۱۱. انجمن صلح و دوستی برای تونیک
۱۲. کانون تبادل اندیشه های نوین حقوقی
۱۳. انجمن برنا
‌۱۴. بنیاد پیشگیری و ارتقای سلامت دنیای آینده
۱۵. ماهنامه امید زندگی با رویکرد ترویج مسئولیت اجتماعی
۱۶. تشکل زیست محیطی شانلی سولدوز نقده
۱۷. موسسه خیریه گل بوته امید
۱۸. انجمن کوچولوهای ایرانی (کوتاه قامتان بلند همت)
۱۹. انجمن مددکاران اجتماعی ایران
۲۰. شبکه ملی پیشگیری از بیماری های غیر واگیر
۲۱. انجمن برنا
۲۲. انجمن مبارزه ای ایران
۲۳. انجمن جو جیتسو
۲۴. اتحادیه انجمن مبارزه ای ایران
۲۵. انجمن اتیسم ایران
۲۶. موسسه خیریه پیوند گل نرگس
۲۷. موسسه ارتقاء کیفیت زندگی ایرانیان ایلیا
۲۸. موسسه خیریه پیام آوران همیاری – چترا
۲۹. موسسه سفیران انسان دوستی
۳۰. موسسه آینده سازان فردای جوانان
۳۱. کانون تلاش وامید جوان
۳۲. موسسه موج مهرورزان آینده

سازمانهای مردم نهادی که با امضای بیانیه ذیل خطاب به دبیرکل سازمان ملل در خصوص رفع تحریمها علیه مردم ایران موافقند لطفا نام سازمان خود را به پایین این بیانیه اضافه فرمایند یا نام  سازمان مردم نهاد و تلفن  سازمان را به گروه تلگرامی به آدرس زیر ارسال فرمایند.
@NGOsKhabar

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *