کرونا؛ معترضان درِ حرم «حضرت معصومه» را برای جلوگیری از تعطیلی آن شکستند

By | ۱۳۹۸-۱۲-۲۶

ساعاتی پس از بسته شدن درهای حرم «حضرت معصومه» و مسجد جمکران در قم برای مقابله با شیوع ویروس کرونا، گروهی از معترضان یکی از درهای این حرم را شکستند.

تولیت حرم «حضرت معصومه» و مسجد جمکران روز دوشنبه ۲۶ اسفند خبر دادند که بر اساس«تفاهم» با استاندار قم درهای این دو مرکز بسته شده‌اند.

در این اطلاعیه اعلام شده که درهای این دو مرکز «به منظور کمک به قطع زنجیره این بیماری به‌شدت مسری، و بنابر درخواست و تاکید ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا» بسته شده است.

ولی ساعاتی پس از انتشار این خبر، خبرگزاری شفقنا خبر داد که گروهی از افراد، درِ ورودی حرم «حضرت معصومه» را برای جلوگیری از تعطیلی آن شکستند.

در فیلمی هم که از این حادثه منتشر شده است، گروهی از افراد دیده می‌شوند که در مقابل درِ این حرم تجمع کرده و خواستار باز شدن درهای آن هستند.


شهر قم کانون اولیه شیوع کرونا در ایران به شمار می‌رود اما به رغم درخواست‌های فراوان، مقام‌های مذهبی این شهر از جمله محمد سعیدی، امام جمعه و تولیت «حرم معصومه»، با قرنطینه شدن یا هرگونه اعمال محدودیتی برای این شهر مخالفت می‌کردند.

این مخالفت‌ها در حالی ادامه دارد که سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران، روز دوشنبه درباره احتمال شیوع بیشتر کرونا در کشور و به خصوص در استان‌های قم و مشهد هشدار داد و گفت: «اگر خیز شیوع بیماری در مشهد افزایش پیدا کند، به شدت بالا خواهد بود».

پیش از این اعلام شده بود که حرم امام هشتم شیعیان از روز شنبه ۲۴ اسفند تا دوشنبه ۲۷ اسفند تعطیل شده است.

با این حال تصاویر دوربین‌های مداربسته که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، نشان می‌دهد که هنوز زائران در حرم امام هشتم شیعیان در حال تردد هستند.

تعدادی از فعالان فرهنگی در استان خراسان رضوی نیز خواستار قرنطینه کردن این استان شده‌اند. گرچه این استان قرنطینه نشده ولی در برخی از شهرهای آن محدودیت‌هایی برای ورود مسافر اعمال شده است.

محمدرضا هاشمی فرماندار مشهد درباره قرنطینه نشدن استان خراسان رضوی گفته بود: «در هیچ شهرستانی به معنای واقعی و ۱۰۰ درصد قرنطینه انجام نشده است».

او اعلام کرده بود که ممنوعیت و محدودیت برای مشهد ایجاد شده است و در ۱۴ نقطه استان از سفرهای غیرضرور جلوگیری می‌شود.

استان‌های خراسان رضوی و قم از جمله استان‌هایی هستند که بیشترین افراد جان‌باخته بر اثر کرونا را داشته‌اند.

در همین حال، علی‌اصغر انجیدنی دبیر کمیته مراقبت و درمان بیماری کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد روز دوشنبه خبر داد که تاکنون ۲۳۰ بیمار مبتلا به عفونت‌های حاد تنفسی و مشکوک به کرونا در استان خراسان رضوی جان باخته‌اند.

با توجه به این آمار جدید، دستکم ۱۵۰۰ نفر در ایران تاکنون بر اثر ابتلا به کرونا فوت کرده‌اند.
رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *