آغاز موج سفر‌های نوروزی از شهرهای درگیر کرونا در پی ناهماهنگی مقام‌های دولتی و نظامی 

By | ۱۳۹۸-۱۲-۲۸

در پی ناهماهنگی اظهارات مقام‌های ارشد و محلی دولت و فرماندهان نظامی ایران درباره قرنطینه و توقف سفرهای نوروزی؛‌ تصاویر منتشر شده در رسانه‌‌ها حاکی از آغاز موج مسافرت‌های نوروزی مردم از شهرهای درگیر بحران کرونا از جمله قم و تهران است.

برخی کاربران رسانه‌های اجتماعی روز چهارشنبه ۲۸ اسفندماه اسفندماه تصاویری از خروجی و ورودی جاده‌های برخی شهرها از جمله تهران،‌ قم و چالوس منتشر کرده‌اند که صف طولانی خودروهای مسافران نوروزی و انتظار آن‌ها برای گذر از ایستگاه‌های تب‌سنج هلال احمر و ارتش برای بیماری کرونا را نشان می‌دهد.

در مسیر تهران-قم و به خصوص در ایستگاه‌های عوارضی تصویری منتسب به دوربین‌های نظارت جاده‌ای وزارت راه و شهرسازی منتشر شده که صف طولانی خروج خودروها از این شهر کانون بحران کرونا را نشان می‌دهد.

خبرگزاری تسنیم،‌ نزدیک به سپاه پاسداران،‌ در همین زمینه گزارش داده که با وجود اعلام پلیس راه مبنی بر روان بودن ترافیک و تعلق عکس‌ها به گذشته،‌ بررسی تصاویر دوربین‌ها نشان از «زیاد» بودن حجم تردد خودروها و بی‌توجهی مردم به هشدارهای مسافرتی است.

مسافرات‌های نوروزی در شرایطی شروع شده که در تمامی استان‌های کشور با توقف رسمی فعالیت مراکز اقامتی و گردشگری، مقام‌های استانی از مسافران و هم‌وطنان خود خواسته‌اند که از سفر به قصد گردشگری خودداری کنند.

در اصفهان،‌ گیلان،‌ آذربایجان شرقی،‌ فارس،‌ گلستان،‌ خراسان رضوی و تعدادی دیگر از استان‌ها مقام‌های محلی از جمله استانداران، نمایندگان و شهرداران رسما از دولت درخواست قرنطینه کامل کرده‌ بودند.

تناقض در اظهارات رییس‌جمهور و ستاد ملی مبارزه با کرونا

خبرگزاری‌ ایلنا تصاویری منتشر کرده که نشان می‌دهد تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر  برقراری ایستگاه‌های چک دمای بدن مسافران در مبادی شهرهای مختلف نه‌تنها در شمال و مرکز بلکه در شهرهایی از جمله آبادان نیز در حال اجراست.

این تصمیم را حسن روحانی،‌ رییس‌جمهوری ایران، روز دوشنبه اعلام کرده و از مردم خواسته بود از مسافرت و خروج از شهر خود خودداری کنند.

با این حال،‌ او یک روز پیش از اعلام همین تصمیم در اظهاراتی متفاوت با قرنطینه کامل برای حل بحران کرونا مخالفت قطعی کرده و گفته بود که «خدمات طبق روال به مردم ارائه می‌شود.»

۱۰ روز پیش از این اظهارات روحانی، ستاد ملی مبارزه با کرونا با ریاست وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی مصوب کرده بود که  اسکان مسافران نوروزی در مدارس،‌ خوابگاه‌های دانشجویی،‌ اقامتگاه‌های دولتی و زائرسراها ممنوع خواهد بود.

این ستاد اعلام کرد مسافران از برپایی چادرهای مسافرتی در اماکن عمومی طی تعطیلات نوروزی  نیز منع شده‌اند.

چند روز پس از آن هم ستاد کل نیروهای مسلح با تشکیل یک قرارگاه درمانی و بهداشتی در پی دستور رهبر جمهوری اسلامی، از ورود جدی‌تر نیروهای نظامی در کنترل شهرها و مناطق پرتردد خبر داده بود.

محمد باقری،‌ رییس این ستاد،‌ روز جمعه گفت که «طی ۲۴ ساعت» فروشگاه‌ها و خیابان‌ها و جاده‌ها خلوت خواهند شد.

هم‌زمان فرمانده نیروی زمینی ارتش از ایجاد پست غربالگری در ورودی شهرهای هدف در قالب «رزمایش دفاع بیولوژیک» خبر داد.

در آغاز هفته جاری و در آستانه آغاز سفرهای نوروزی برخی رسانه‌های داخلی ایران حتی از امکان اجرای دستور قرنطینه کامل در قالب «حکومت نظامی» خبر دادند؛ خبری که ساعتی بعد از سوی  علی ربیعی،‌ سخنگوی دولت،‌ رد و «دروغ بزرگ» خوانده شد.

افزایش نگرانی شهرهای میزبان

آغاز موج مسافرت‌های نوروزی در حالی است که اظهارات مقام‌های دولتی،‌ فرماندهان نظامی و مسئولان استانی درباره مدیریت تعطیلات نوروزی در بحران کرونا هم‌خوانی ندارد و موجب نگرانی مردم استان‌های درگیر کرونا شده است.

برخی از مردم استان‌های شمالی در رسانه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام و توییتر با طراحی و انتشار خودجوش پوستر و هشتگ‌هایی از جمله «در خانه می‌مانیم» از هم‌وطنان خود خواسته‌اند که از سفر به شهرشان خودداری کنند.

آن‌ها می‌گویند که از مسافران میزبانی نخواهند کرد.

گلستان،‌ گیلان،‌ خراسان رضوی،‌ مازندران،‌ اصفهان و فارس از جمله استان‌های مقصد گردشگری طبیعی و تاریخی کشور به شمار می‌آیند که مسئولان و نمایندگان آن طی هفته اخیر از «وضعیت بحرانی» شیوع کرونا در آن خبر داده بودند.

این مسئولان محلی خواستار «قرنطینه کامل» شهر و استان خود برای جلوگیری از بروز فاجعه انسانی شده بودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *