‘تنش میان ایران و افغانستان و اخراج چند دیپلمات‌’

By | ۱۳۹۸-۱۲-۲۸

منابعی به بی‌بی‌سی فارسی از تنش دیپلماتیک میان ایران وافغانستان خبر داده‌اند.

این منابع که نخواستند در گزارش از آن‌ها نام برده شود، گفته‌اند که در روزهای اخیر ایران و افغانستان اقدام به اخراج تعدادی از دیپلمات‌های یکدیگر کرده‌اند.

گفته شده که ایران دو دیپلمات افغان را در تهران “در تلافی” به اخراج شماری از دیپلمات های ایرانی از کابل، اخراج کرده است.

تاکنون دلیل این تنش‌ها مشخص نشده اما ایران از جمله کشورهایی است که نسبت به نتیجه انتخابات افغانستان که در پی آن محمد اشرف غنی،‌ برنده اعلام شد موضع مشخصی نداشته و در جریان انتخابات، گزارش‌هایی از پشتیبانی دولت ایران از تیم عبدالله عبدالله، رقیب انتخاباتی آقای غنی منتشر شد.

وزارت خارجه افغانستان

وزارت امور خارجه افغانستان در مورد خبر اخراج دیپلمات‌ها اظهار نظری نمی‌کند اما می‌گوید روابط دو کشور عادی است.

گران هیواد، سخنگوی این وزارتخانه در واکنش به این خبر امروز (چهارشنبه ۲۸ حوت/اسفند) به بی‌بی‌سی گفت روابط میان افغانستان و ایران عادی است؛ او گفت “این روابط مبتنی بر اصل حسن همجواری استوار است، نمایندگی‌های سیاسی و کنسولی در هردو کشور بدون سکتگی (وقفه) فعالیت دارند.”

وزارت امور خارجه ایران تاکنون دراین مورد واکنشی نداشته است اما یک مقام این وزارت به خبرگزاری ایسنا گفته است ایران از سازش آقای غنی و آقای عبدالله برای تشکیل یک دولت فراگیر استقبال می‌کند.

حدود دو ماه پیش که تنش میان آمریکا و ایران بر سر کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس بالا گرفت، بهادر امینیان، سفیر ایران در افغانستان گفته بود که دولتش به افغانستان حمله نخواهند کرد اما در مورد حمله به پایگاه‌های آمریکایی در افغانستان مقامات در تهران تصمیم می‌گیرند.

وزارت خارجه افغانستان نیز سفیر ایران در کابل را به دلیل آنچه “اظهارات برخی مقام‌های ایرانی از جمله فرمانده نیروهای نظامی ایران در مورد احتمال هدف قراردادن برخی نقاط در افغانستان، در صورتی که آمریکا به ایران حمله کند احضار کرد و خواستار توضیحات درباره این اظهارات شد.

وزارت خارجه افغانستان در آن زمان گفت که بهادر امینیان،‌ سفیر ایران در کابل در آن دیدار با اشاره به “تاریخ حسنه” دو کشور گفته که موضع رسمی و اساسی کشورش،‌ “احترام کامل به تمامیت ارضی و حاکمیت ملی افغانستان است”.

سفیر ایران در افغانستان در مراسم تحلیف محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری این کشور شرکت نکرد و سفارت ایران در افغانستان نیز تاکید کرده بود که این کشور موضعی در قبال نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *