کرونا «در هر ده دقیقه جان یک نفر» را در ایران می‌گیرد

By | ۱۳۹۸-۱۲-۲۹

کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت ایران، روز پنج‌شنبه اعلام کرد که در هر ۱۰ دقیقه، یک نفر در ایران بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست می‌دهد.

به نظر می‌رسد این تلاش تازه‌ای است از طرف مقامات وزارت بهداشت ایران برای تشویق و واداشتن مردم به ماندن در خانه و حفظ «فاصله اجتماعی».

آقای جهانپور در آخرین روز سال ۱۳۹۸ در صفحه توئیتر خود این خبر را توئیت کرده و نوشت: «مطابق آخرین داده‌ها، تقریبا هر ساعت، ۵۰ نفر در ایران به کووید ۱۹ مبتلا می‌شوند و ایضا هر ده دقیقه، یک نفر جان خود را در اثر پیامدهای ناشی از ابتلا به کرونا از دست می‌دهد.»

وی این موضوع را پس از آن توئیت کرد که گزارش‌ها و تصاویر متعددی از افزایش سفرهای بین‌شهری در ایران در آستانه فرا رسیدن سال نو خورشیدی منتشر شده است.

این مقام وزارت بهداشت پس از بی‌اعتنایی به هشدارهای مکرر این وزارتخانه مبنی بر لزوم در خانه ماندن شهروندان به منظور قطع زنجیره ابتلا، از مردم خواست تا «با لحاظ این اطلاعات در مورد سفر، تردد، جابجایی و دید و بازدید نوروزی» تصمیم بگیرند.

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کار ایران، ایلنا گفته که در ایران، در هر ساعت، سه نفر بر اثر ابتلا به کرونا، جان خود را از دست می‌دهند.

به گفته وی که خود نیز پیش از این به کرونا مبتلا شده بود، در هر ساعت، ۴۳ مورد ابتلای جدید به کرونا در کشور ثبت می‌شود.

با آن که آمار این دو مقام ارشد وزارت بهداشت با یکدیگر متفاوت است، اما حاکی از وضعیت نگران‌کننده شیوع کرونا در ایران است.

بر اساس آمار رسمی که روز چهارشنبه، ۲۸ اسفند، از سوی وزارت بهداشت ایران اعلام شد با درگذشت ۱۴۷ نفر دیگر در ایران به خاطر ویروس کرونا، جمع کل آمار رسمی قربانیان کرونا در ایران به ۱۱۳۵ نفر رسیده است.

این در حالی است که محمدرضا ظفرقندی، رئیس سازمان نظام پزشکی ایران گفته «هنوز به پیک بیماری کووید ۱۹ نرسیده‌ایم» و آمار ابتلای به بیماری کووید ۱۹ «قطعاً» بیشتر از آماری است که توسط وزارت بهداشت ارائه می‌شود.

بر اساس آماری که رادیوفردا از اظهارات پراکنده مقام‌های رسمی محلی و منابع وزارت بهداشت به‌دست آورده است، تاکنون دست‌کم ۱۷۷۴ نفر در ۳۰ استان ایران بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

مدیر امور اضطراری سازمان جهانی بهداشت در غرب آسیا هم در روزهای اخیر به خبرگزاری رویترز گفته بود که شمار موارد رسمی ابتلا در ایران ممکن است تنها یک‌پنجم شمار واقعی باشد، اما «آزمایش‌ها به سرعت در حال افزایش است در نتیجه شمار موارد بیشتر خواهد شد».

ریک برنان، مقام ارشد سازمان جهانی بهداشت در غرب آسیا، در این گفت‌وگو تاکید کرده که داده‌ها و اطلاعات رسمی در ایران، همچنان نقطه ضعف اصلی در مسیر شیوع ویروس کرونای جدید موجود در این کشور است.

منابع: توئیتر، ایلنا و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *