گاردین: بریتانیا در گفت‌وگوهای پشت پرده با آمریکا تلاش می‌کند از فشار تحریم ایران بکاهد

By | ۱۳۹۸-۱۲-۲۹

در حالی که مقامات جمهوری اسلامی به درخواست‌ مکرر خود برای رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران به خاطر شیوع ویروس کرونا ادامه می‌دهند، روزنامه بریتانیایی گاردین از درخواست مشابه بریتانیا از ایالات متحده خبر می‌دهد.

پیش از بریتانیا، روسیه و چین نیز درخواستی مشابه را با آمریکا مطرح کرده بودند.

گاردین می‌نویسد که دولت بریتانیا «در محافل خصوصی» به ایالات متحده فشار می‌آورد تا از شدت تحریم‌های ایران بکاهد تا از این طریق به ایران در مبارزه با شیوع فزاینده ویروس کرونا یا کووید ۱۹ کمک شود.

در ایران تاکنون بنا به آمار رسمی، ۱۷ هزار و ۳۶۱ نفر به کرونا مبتلا شده‌اند و سفارت ایران در لندن با این هشدار که بیمارستان‌های ایران به‌شدت تحت فشارند خواستار لغو تحریم‌ها شده‌ است.

در همین حال، آمار جمع‌آوری‌شده توسط رادیوفردا به عددی بالاتر از عدد رسمی می‌رسد و روز دوشنبه مدیر امور اضطراری سازمان جهانی بهداشت در غرب آسیا نیز به خبرگزاری رویترز گفت که شمار موارد رسمی ابتلا در ایران ممکن است تنها یک‌پنجم شمار واقعی باشد؛ این بدان معنی است که ممکن است در ایران بیش از ۵٬۶۰۰ نفر جان خود را به خاطر کرونا از دست داده باشند.

ایالات متحده می‌گوید از طریق سازمان جهانی بهداشت به ایران پیشنهاد کمک‌های عملی کرده‌ است، اما مسئولان جمهوری اسلامی هرگونه کمکی را که شامل برچیده شدن تحریم‌های آمریکا نشود، رد کرده‌اند.

دولت ترامپ می‌گوید نیازمندی‌های پزشکی از طریق کانال مالی بشردوستانه سوئیس در اختیار ایران است، اما به نوشته گاردین مقامات بریتانیایی می‌گویند که شرط و شروط دست‌وپاگیر برای استفاده از این کانال مالی به اندازه‌ای است که در مورد کارآمدی آن شک وجود دارد.

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، هفته گذشته گفت: «هر کشوری که می‌خواهد به ایران کمک بشردوستانه کند باید به دنبال آزادی همه دوتابعیتی‌ها و خارجی‌ها از زندان‌های ایران باشد.»

به نوشته گاردین، بریتانیا در این زمینه رویکرد ملایم‌تری اتخاذ کرده و آزادی همه شهروندان دوتابعیتی خود از زندان‌های جمهوری اسلامی را پیش‌شرط کمک قرار نداده‌ است.

روز سه‌شنبه پس از گفت‌وگوهای طولانی، نازنین زاغری راتکلیف، دوتابعیتی ایرانی‌انگلیسی، به مدت دوهفته با پابند الکترونیکی به قرنطینه خانگی فرستاده شد که یکی از دلایل آن شیوع ویروس کرونا در زندان‌های ایران است.

وزارت خارجه روسیه نیز روز دوشنبه، ۲۶ اسفند، در بیانیه‌ای اعلام کرده بود: «تحریم‌های یک‌جانبه و غیرقانونی که آمریکا از مه ۲۰۱۸ به عنوان بخشی از کارزار فشار حداکثری وضع کرده مانعی قوی بر سر تاثیرگذاری [اقدامات] مقابله با این بیماری است.»

ایران فهرستی از نیازمندی‌های خود برای مقابله با کرونا را منتشر کرده و پنج‌شنبه گذشته نیز به‌طور رسمی از صندوق بین‌المللی پول درخواست یک وام ۵ میلیارد دلاری کرد.

منابع اروپایی می‌گویند که به نظر می‌رسد ایالات متحده با ذکر این‌که درخواست جمهوری اسلامی معیارهای صندوق را برآورده نمی‌کند از حق وتوی خود در هیئت مدیره صندوق بین‌المللی پول برای جلوگیری از اعطای این وام استفاده کند.

این نخستین بار است که ایران از صندوق بین‌المللی پول درخواست وام کرده‌ است.

در روزهای اخیر حسن روحانی، رئیس‌ جمهور ایران، نیز در نامه‌ای به رهبران جهان، خواستار رفع تحریم‌های آمریکا شده و روز پنج‌شنبه، ۲۹ اسفند نیز خبر رسید که سفیر ایران در مسکو، خواستار افزایش حمایت مقامات دولتی و پارلمانی روسیه برای رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران شده است.

بنا بر گزارش‌ها، کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه، در این زمینه با چند مقام در پارلمان روسیه تماس‌های جداگانه گرفته است.

اما به نوشته گاردین، «دولت ترامپ معتقد است که جمهوری اسلامی از تحریم‌ها به عنوان بهانه‌ای برای پنهان کردن بی‌کفایتی خود، از جمله عدم تمایل به انجام اقدامات سختگیرانه لازم برای محدود کردن تردد شهروندان استفاده می‌کند.»

به نوشته این روزنامه، دولت آمریکا همچنین از ادامه حملات موشکی گروه‌های نیابتی ایران به پایگاه‌های نظامی خارجی در عراق خشمگین است.
رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *