آنتونیو گوترش, دبیرکل سازمان ملل: واکنشی جهانی، هماهنگ و شفاف برای جلوگیری از فاجعه لازم است 

By | ۱۳۹۹-۰۱-۰۱

دبیر کل سازمان ملل با هشدار در مورد احتمال جان‌باختن میلیون‌ها نفر به‌دلیل شیوع ویروس کرونا، می‌گوید باید به‌جای مسیری که کشورها هر یک برای خود پی گرفته‌اند‌، باید فورا به راهبردی یک‌پارچه، هماهنگ، و شفاف روی آورد.

سخنان آنتونیو گوترش،  متحد در ۲۹ اسفند بازتاب‌دهنده اظهارات هفته‌های گذشته مقام‌های ارشد سازمان جهانی بهداشت است که خواستار تکیه بر دانش و همبستگی بین کشورهای جهان شده‌اند.

گوترش گفته همبستگی جهانی تنها یک مسئله اخلاقی نیست، بلکه تامین‌کننده منافع همه است: «اگر بگذاریم ویروس مانند یک حریق لجام‌گسیخته شایع شود، به‌ویژه در کشورها و مناطقی که بیشتر در معرض تهدید قرار دارند، میلیون‌ها نفر جان خود را از دست خواهند داد».

دبیرکل سازمان ملل افزوده بدون یک واکنش یک‌پارچه نمی‌توان جلوی «فاجعه» را گرفت: «باید همین الان از این وضعیتی که هر کشور راهبرد بهداشتی خودش را پی بگیرد، دوری کرد و در مسیری افتاد که ضامن ارائه واکنشی شفاف، و هماهنگ باشد؛ از جمله با کمک به کشورهایی که برای مقابله با آن کم‌تر آماده هستند».

ویروس کرونای جدید، موسوم به سارس-۲ و بیماری ناشی از آن کووید-۱۹ اواخر سال میلادی گذشته در کشور چین شایع شد. هرچند هنوز تحقیقات گسترده‌ و دقیقی در مورد دلیل و مرکز اولیه آشکارشدن ویروس ارائه نشده، اما شهر ووهان در استان هوبی، مرکز اصلی شیوع آن تلقی می‌شود.

با این حال اکنون در آستانه چهارمین ماه میلادی، ویروس به یک چالش بزرگ در ایران، کشورهای اروپایی، جنوب‌شرق آسیا، ایالات متحده و دیگر نقاط جهان تبدیل شده‌است.

در عین حال مقام‌ها و نهادهای بین‌المللی پی‌در‌پی در مورد شیوع کرونا در کشورهای کم‌تر توسعه‌یافته، کشورهایی که خدمات درمانی آن‌ها چندان مطلوب نیست و یا در سال‌های گذشته ضعیف شده، هشدار داده‌اند.

نهاد‌های بین‌المللی در مورد فقدان شفافیت و پنهان‌کاری کشورها نیز هشدار داده‌اند. سازمان جهانی بهداشت در عین حال تاکید کرده فاصله‌گیری اجتماعی بدون گرفتن آزمایش، جدا کردن بیماران و ردیابی موارد تماس، چرخه شیوع ویروس را متوقف نخواهد کرد.

دبیرکل سازمان ملل روز پنج‌شنبه از کشورهای جهان خواسته «بالاترین سطح حمایت خود از اقدامات چندجانبه را که سازمان جهانی بهداشت رهبری می‌کند، نشان دهند».

گوترش همچنین خواستار حمایت‌های اقتصادی از کسب‌وکارهای خرد و متوسط، کارگران، کارمندان و کارکنانی که کم‌ترین درآمد را دارند، شده‌است.

طی روزهای گذشته شمار بیشتری از کشورهای جهان مرزهای خود را بسته‌اند و ورود مسافران و شهروندان دیگر کشورها را ممنوع کرده‌اند. نگرانی عمومی در این کشورها عمدتا ناشی از ورود مسافران مبتلا به ویروس و پخش آن در میان شهروندان دیگر است.

برخی از کشورها هم عمدتا مسیر قرنطینه را پی گرفته‌اند؛ یعنی با وجود برخی ممنوعیت‌ها، از دیگر مسافرانی که وارد می‌شوند می‌خواهند تا ۱۴ روز در قرنطینه خانگی و بدون تماس با دیگر افراد قرار گیرند.

از طرفی نحوه اطلاع‌رسانی و آماردهی کشورها نیز تفاوت‌های چشم‌گیری دارد، در حالی‌که برخی از آن‌ها مانند کره جنوبی دست به ردیابی و آزمایش‌های گسترده کرونا زده‌اند، در برخی دیگر کشورها مانند ایران، تردیدهای فراوانی در مورد آمار رسمی ابراز شده‌است.
رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *