جمهوری اسلامی به نشست مقابله با کرونای بانک جهانی پول دعوت نشد

By | ۱۳۹۹-۰۱-۰۴

بانک جهانی، ایران را به نشست مقابله با کرونا که با حضور وزرای کشورهای منطقه منا تشکیل شد، دعوت نکرد.

نماینده ایران در صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد، ایران به نشستی که بانک جهانی به صورت مشترک با صندوق بین‌المللی پول به صورت مجازی با حضور وزرای اقتصادی کشورهای منطقه منا (خاورمیانه و شمال آفریقا) برگزار کرد، دعوت نشد.

در این نشست بحث‌هایی در زمینه کووید 19 و مقابله با آن با حضور وزرای اقتصادی کشورها بحث و بررسی شده است. در این نشست درباره راهکارهای حفاظت مردم و کشورها از خسارت‌های اقتصادی کووید 19 مذاکره شده و این دو نهاد برای حمایت‌های بیشتر از این کشورها قول داده است.

حسین میرشجاعیان، نماینده ایران در صندوق بین‌المللی پول با بیان اینکه ایران به نشستی که سه روز پیش برگزار شده دعوت نشده است، در توئیتی نوشت: «ما از بانک جهانی و تیم منا تشکر و قدردانی می‌کنیم اما متأسفانه ایران به این اجلاس دعوت نشده است».

وی در ادامه افزود: «این در حالی است که این بیماری همه‌گیر و مسری نیازمند همکاری جهانی است و کشورهایی که درگیر این ویروس هستند واقعاً نیازمند حمایت‌های بدون چشم‌داشت و فراگیر بانک جهانی هستند».

گفتنی است، فرید بالحج مدیر منطقه خاورمیانه و شمال آفریقای بانک جهانی، درباره این نشست در توئیتر نوشته بود: «کشورها برای تصمیم‌‌گیری درباره جلوگیری از تاثیر کرونا بر اقتصاد و مردم‌شان بحث و گفت‌وگو می‌کنند و این کشورها می‌توانند روی حمایت ما در این لحظه تاریخی و غیرمنتظره حساب باز کنند».

پیش از این، ایران برای مقابله با بیماری کرونا از صندوق بین‌المللی پول تقاضای پشتیبانی مالی به میزان پنج میلیارد دلار کرده بود. رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی نامه‌ای در همین رابطه خطاب به رئیس صندوق بین‌المللی پول ارسال کرد.

عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با انتشار یک پست اینستاگرامی خبر از درخواست رسمی ایران از صندوق بین‌المللی پول برای حمایت مالی از این کشور در عرصه مقابله با بیماری کرونا را داده بود.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز با انتشار پیامی در توئیتر خود با اشاره به اعلام آمادگی صندوق بین‌المللی پول برای کمک به کشورها برای مقابله با کرونا نوشت: «بانک مرکزی ما خواستار دسترسی فوری به این امکان است».

در پیام وزیر خارجه ایران آمده بود: «کریستینا گئورگیوا مدیر اجرایی صندوق بین‌المللی پول اعلام کرده که کشورهایی که تحت تاثیر کووید-19 قرار گرفته‌اند، از طریق «ابزار سریع مالی» مورد پشتیبانی قرار خواهند گرفت.

بانک مرکزی ما خواستار دسترسی فوری به این امکان است. صندوق بین‌المللی پول و هیات مدیره آن باید به وظایف صندوق پایبند باشند، در طرف درست بایستند و مسئولانه عمل کنند».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *