محاکمه یک ایرانی-نروژی به اتهام قصد ترور مخالفین جمهوری اسلامی در دانمارک

By | ۱۳۹۹-۰۱-۰۷

دادستانی دانمارک اعلام کرده است که علیه یک شهروند نروژی-ایرانی به دلیل همکاری با سرویس‌های اطلاعاتی ایران در طراحی یک نقشه ترور در خاک دانمارک، اعلام اتهام کرده است.

این فرد نروژی-ایرانی در اکتبر ۲۰۱۸ (مهر ۱۳۹۷) به ظن توطئه برای قتل یکی از رهبران ناراضی عرب ایرانی در خاک دانمارک دستگیر شده بود.

دادستانی دانمارک در بیانیه‌ای اعلام کرده است که این مرد ۴۰ ساله به جمع‌آوری و انتقال اطلاعات به یک سرویس‌ اطلاعاتی ایران با هدف انجام ترور در دانمارک متهم شده است.

او متهم شده که فرد مورد نظر در “نقشه ترور” را در محل زندگی‌اش دنبال می‌کرده و از همسر او فیلمبرداری کرده است.

به گفتن دادستانی دانمارک این فرد به تلاش برای قتل شبه عمد هم متهم شده است.

وکیل متهم به خبرگزاری رویترز گفته است که موکلش تمام این اتهام‌ها را رد کرده است.

دادگاه متهم قرار است حدود یک ماه دیگر در شهر راسکیله دانمارک برگزار شود.

سرویس اطلاعاتی دانمارک در اکتبر ۲۰۱۸ اعلام کرد که طرح ترور یکی از رهبران “جنبش مبارزه عربی برای آزادی احواز” را در جریان عملیات گسترده پلیس در ماه سپتامبر آن سال خنثی کرده است.

نام این گروه بعد از حمله مسلحانه و مرگبار به رژه سالگرد جنگ ایران و عراق در شهر اهواز مطرح شد. در آن حمله ۲۴ نفر کشته شدند.

در آن زمان سرویس اطلاعاتی دانمارک اعلام کرد که یک شهروند نروژی ایرانی‌تبار روز ۲۱ اکتبر ۲۰۱۸ در ارتباط با این پرونده در نروژ بازداشت و تحویل دانمارک شده است.

این موضوع هم‌زمان با پرونده‌های مشابه در دیگر کشورهای اروپایی باعث تنش جدی در روابط ایران با دانمارک و اتحادیه اروپا شد.

دانمارک در اواخر ماه اکتبر ۲۰۱۸ ایران را به تلاش برای اجرای نقشه ترور در خاک خود متهم کرد و ضمن “غیرقابل قبول” خواندن این “اقدام ایران” سفیرش را از تهران فراخواند. ایران با رد این اتهام در اقدامی متقابل سفیر خود را از دانمارک فراخواند.

در پی این تحولات در ژانویه سال ۲۰۱۹ اتحادیه اروپا به درخواست چند کشور از جمله دانمارک یکی از معاونت‌های وزارت اطلاعات ایران را به دلیل اقداماتش در خاک اروپا در فهرست “گروه‌های تروریستی” این اتحادیه قرار داد.

وزیر خارجه دانمارک در آن زمان گفت که پیش از آن سرویس‌های اطلاعاتی هیچ کشور دیگری در “فهرست تروریستی” اتحادیه اروپا قرار نگرفته بودند.
بی بی سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *