از غذای نذری تا دستمالی پرچم؛ باورهای غلط مذهبی چه‌طور خطر ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد؟

By | ۱۳۹۹-۰۱-۱۵

خبرگزاری‌های داخل ایران با انتشار تصاویری، از اعزام نمایندگان آستان قدس رضوی به شهرهای مختلف و پخش غذای نذری آستان میان بیماران و کارکنان بخش مبتلایان به کرونا در بیمارستان‌ها خبر دادند. «تبرک» پرچم مرقد امامان شیعه نیز بخش دیگری از این برنامه بوده است.

در فرهنگ و اعتقاد شیعیان، لمس پارچه‌هایی که قبلا به اماکن مقدس کشیده شده‌اند، متبرک و شفابخش است. اما حالا این حرکت در شرایطی انجام می‌شود که متخصصان توصیه کرده‌اند در شرایط شیوع کرونا، از لمس کردن اشیا اجتناب شود و سطوح و اشیا به شکل مداوم ضدعفونی شوند.

از سوی دیگر، تصاویر منتشر شده در خبرگزاری‌ها نشان می‌دهند که این پرچم‌ها، هم توسط کادر درمان و هم بیماران لمس می‌شوند.

یکی از کارکنان بیمارستانی در قم با تایید این مطلب، به «ایران‌وایر» می‌گوید: «این کار با نهایت مراقبت بهداشتی انجام شد.»

این در حالی است که تصاویر منتشر شده نشان می‌دهند نمایندگان آستان قدس رضوی فقط ماسک به صورت دارند و دستکش پوشیده‌اند و هیچ‌کدام از آن‌ها با پوشش کامل مواجهه با بیماران مبتلا به کرونا وارد بیمارستان نشده‌اند.

 یک پزشک متخصص عفونی به «ایران‌وایر» می‌گوید: «محیط بیمارستان‌ها در شرایط فعلی، ناقل بیماری هستند و با تمام توجهی که به ضدعفونی محیط می‌شود، ما به همه توصیه می‌کنیم تا جای ممکن از رفت و آمد به بیمارستان‌ها خودداری کنند. پزشکان و کادر درمان هم با لباس کامل که از کفش تا کل صورت را می‌پوشاند، باید بالای سر بیماران حاضر شوند. لباس افرادی که پارچه‌ها و غذا را برده‌اند، کاملا نامناسب است و احتمال این که ویروس را با خود از بیمارستان خارج و در سطح شهر پخش کنند، بسیار زیاد است.»

او با اشاره به عکس تبرک پرچم می‌گوید: «این دست کشیدن روی پارچه حتی وقتی با دستکش باشد، ویروس را از فرد بیمار منتقل می‌کند. الان تمام آن پارچه‌ها خودشان به راحتی می‌توانند بیماری را منتقل کنند.»
این اولین بار نیست که روش‌های مذهبی، خطر ابتلا به ویروس کرونا را افزایش می‌دهد. چندی پیش حضور روحانیون در بیمارستان‌ها و برگزاری نوجه‌خوانی خبرساز شد. توصیه‌های درمانی مدعیان طب اسلامی نیز پس از شیوع ویروس کرونا جنجال به پا کرد. اما حضور دو تن از روحانیون مدعی طب اسلامی بدون پوشش در بیمارستان و تجویز دارو به مبتلایان، با واکنش تند سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رو به رو شد و آن‌ها خواستار ورود قوه قضاییه و برخورد با این افراد شدند.

ایران وایر:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *