مصطفی سلیمی، زندانی سیاسی در زندان سقز اعدام شد

By | ۱۳۹۹-۰۱-۲۳

مصطفی سلیمی، زندانی سیاسی ۵۱ ساله و محکوم به اعدام که پس از ۱۷ سال حبس، اخیرا از زندان سقز گریخته بود، صبح روز شنبه ۲۳ فروردین ماه اعدام شد.

مصطفی سلیمی ۱۷ سال گذشته را بدون یک روز مرخصی در زندان سپری کرده بود

مصطفی سلیمی اهل روستای «ایلو» از منطقه تیلکو از توابع شهرستان سقز در استان کردستان، روز ۱۷ فروردین سال ۱۳۸۲ بازداشت و با اتهاماتی نظیر «محاربه»، «سرقت مسلحانه» و «عضویت در احزاب اپوزسیون کرد» توسط علیرضا گودینی، قاضی دادگاه انقلاب سقز، محاکمه و به اعدام محکوم شد.

او ۱۷ سال گذشته را بدون یک روز مرخصی در زندان سپری کرده بود.

این زندانی سیاسی در جریان شورش زندانیان سقز در روز هشتم فروردین ماه ۹۹، همراه با ده‌ها زندانی دیگر از زندان سقز فرار کرد و پس از ۱۰ روز، در تاریخ ۱۸ فروردین ماه دستگیر شد.

شاهد علوی، روزنامه‌نگار، در توئیتر خود نوشته است که مصطفی سلیمی پس از فرار خود را به اقلیم کردستان عراق رسانده اما مأموران امنیتی این منطقه او را به جمهوری اسلامی تحویل داده‌اند:

«در اقلیم کردستان، به ماموران امنیتی اقلیم گفته بود اگر تحویل ایران شود اعدامش می‌کنند و از آن‌ها خواهش کرده بود بگذارند همان‌جا به زندگی‌اش خاتمه دهد چون نمی‌خواهد “به دست ایران” بر دار شود … مصطفی سلیمی پس از ۱۷ سال زندان زیر حکم اعدام، امروز اعدام شد.»

اعدام مصطفی سلیمی با وجود بحران کرونا در سراسر ایران نشان می‌دهد که اجرای مجازات مرگ (اعدام)، همچنان به شکلی جدی در دستور کار قوه قضاییه است.

‌به ‌نظر می‌رسد مقامات قضایی ایران به دنبال شیوع کرونا در زندان‌ها و ناتوانی مسئولان زندان از مدیریت این بحران، در صدد هستند تا بخشی از احکام اعدام صادر شده علیه زندانیان را سریع‌تر به اجرا درآورند.

مقامات قضایی سنندج اما در روزهای گذشته مصطفی سلیمی را به ‌عنوان «طراح اصلی» فرار دسته‌جمعی زندانیان در سقز معرفی کرده بودند.

خانواده این زندانی سیاسی روز جمعه ۲۲ فروردین ماه برای آخرین ملاقات پیش از اجرای حکم اعدام، به زندان سقز رفته بودند.

یک منبع نزدیک به خانواده مصطفی سلیمی اعلام کرده که مصطفی در ملاقات آخرش با خانواده تأیید کرده است که از سوی نیروهای امنیتی اقلیم کردستان موسوم به «آسایش» بازداشت شده و در منطقه مرزی سیران‌بند-بانه، تحویل نیروهای امنیتی ایران شده است.

بنا بر اعلام خانواده این زندانی سیاسی، او اوایل سال ۱۳۸۰ به یکی از احزاب اپوزیسیون کرد در منطقه اقلیم کردستان عراق پیوسته اما پس از دو سال همکاری با این حزب به ایران بازگشته و در شهرستان نهاوند در استان همدان ساکن شده بود.

مصطفی سلیمی در فروردین سال ۱۳۸۲ از سوی نیروهای امنیتی در همدان بازداشت و پس از انتقال به اداره اطلاعات شهرستان سقز، بیش از سه ماه در سلول انفرادی و تحت شکنجه قرار گرفت.

علی‌رغم این‌که در سال ۱۳۹۲ خانواده این زندانی سیاسی توانستند استشهادی از شوراهای روستا و امام جماعات ۲۳ روستا مبنی بر عدم همکاری مصطفی سلیمی با اشرار منطقه تهیه کنند، اما اداره اطلاعات سقز او را به همکاری با گروه شرور معروف منطقه به نام «صابر ستاری» متهم کرده بود.
رادیو زمانه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *