آمار مرگ و میر بر اثر کرونا در ایران در میان فقرا بالاتر است

By | ۱۳۹۹-۰۱-۲۴

معاون وزارت بهداشت ایران از بالا بودن میزان مرگ و میر بر اثر کرونا در میان فقرا خبر داده و گفته است که احتمال ابتلا بویژه در وسایل حمل و نقل عمومی بالاست. کرونا در سراسر جهان بیشتر قربانیان خود را از فقرا می‌گیرد.

بیماری کرونا نه تنها بیشترین فشار اقتصادی را بر بخش‌های فقیر در ایران وارد کرده، بلکه آنها را در صف اول قربانیان بیماری کرونا قرار داده است. ایرج حریرچی، معاون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز شنبه ۲۳ فروردین در یک در نشست خبری ویدیویی گفت که بر اساس شواهد جدید «مرگ و میر کرونا در فقرا بیشتر است و به این علت است که آنها دسترسی کم‌تری به وسائل بهداشتی و خدمات درمانی دارند.»

به گفته او افرادی که در معرض از دست دادن شغل خود هستند و یا کسانی که روزمزد کار می‌‌کنند، آسیب بیشتری از وضعیت فعلی می‌بینند. معاون وزیر بهداشت وعده داده که دولت همزمان با کرونا با این معضل نیز مقابله کند ولی همزمان افزوده است که «به دلیل کاهش قیمت نفت محدودیت ما بیشتر شده است که در این وضعیت نقش مردم و انجمن‌های خیریه در این وضعیت را پررنگ می‌کند.»

ابتلا به کرونا در وسایل نقلیه عمومی بیشتر است

بخش بزرگی از گروه‌های کم‌درآمد جامعه خودروی شخصی ندارند و مجبورند از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند. آنها به دلیل شلوغ بودن اتوبوس‌ها و متروها امکان حفظ فاصله فیزیکی را ندارند و بیش از سایر مکان‌ها در خطر ابتلا به بیماری کرونا هستند. تصاویری که هفته گذشته از مردم در کلان شهرها در اتوبوس و مترو در رسانه‌های رسمی ایران منتشر شد، گویای این واقعیت تلخ بودند.

ایرج حریرچی نیز گفته است عامل ۲۶،۵درصد از ابتلا به کرونا استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی است و اضافه کرده است «حمل و نقل عمومی می‌تواند عامل شیوع زیادی شود.»

او می‌گوید: «آنچه از نظر تئوریک و عملی تمهید شده است، تدابیر خوبی است. اما این را باید ارزیابی کنیم که هر تصمیمی عملیاتی می‌شود یا خیر؟ ما نمی‌توانیم درصد بالایی از مشاغل را بازگشائی کنیم ولی بدون افزایش وسائل حمل ونقل عمومی، از مردم انتظار داشته باشیم که رعایت کنند.»

اگرچه دولت بر شروع کسب و کار تاکید می کند، اما ایرج حریرچی اذعان می کند که با آغاز فعالیت اقتصادی «نگرانی خطر فضای مشاغل و حمل و نقل را خواهیم داشت.»

کرونا در خدمت آشکارتر شدن مفهوم اختلاف طبقاتی

ویروس کرونا نه فقط در ایران که در تمامی کشورها باعث شده که اختلاقات طبقاتی در جامعه به نحو روشن‌تری آشکار شود. سازمان جهانی بهداشت نسبت به خطر شیوع این بیماری بویژه در کشورهای آفریقایی، در هند و بسیاری از کشورهایی هشدار داده است. به گفته این سازمان به دلیل فقر، برای بخش بزرگی از جامعه نه دسترسی به بهداشت و درمان وجود دارد و نه امکان حفظ فاصله اجتماعی.

حتی در کشوری مانند آمریکا میزان مرگ و میر سیاهان در آمریکا بسیار بالاتر از سفیدپوستان است. لوری لایت فوت، شهردار شیکاگو از هفت برابر بودن ابتلای سیاه پوستان به کرونا نسبت به گروه های دیگر در جعمیت این شهر خبر داده است.

برای نمونه در شهر نیواورلئان در لوئیزیانا حدود ۲۹ درصد از جمعیت سیاه پوست هستند. اما در میان کسانی که در این شهر به دلیل ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند، حدود ۷۰ درصد را سیاه پوستان تشکیل می‌دهند.

به گفته لیندا ری موری، استاد بهداشت عمومی در دانشگاه ایلینویز آمار نشان می دهند که احتمال ابتلا به ویروس کرونا به عوامل گوناگونی از جمله سطح فرهنگ و آموزش، تعداد جمعیت ساکن در منطقه مسکونی، توانایی پرداخت هزینه درمان و یا مراجعه به پزشک و امکان دسترسی سریع به یک بیمارستان مجهز در محله نیز بستگی دارد. در تمام این موارد امکانات زندگی سفیدپوستان به طور متوسط از سیاه‌پوستان بیشتر است.
دویچه وله :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *