غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی: شورش در زندان سقز توطئه زندانیان و پرسنل زندان بود

By | ۱۳۹۹-۰۱-۲۶

سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی گفته است که شورش در زندان سقز نتیجه “توطئه تعدادی از زندانیان و دو سه نفر از پرسنل زندانبانی” بوده است. در پی شیوع ویروس کرونا زندانیان در برخی از زندان‌های ایران دست به شورش زدند.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با رادیو تهران شورش در زندان سقز را “یک حادثه و استثنا” دانست که به گفته او “اقدامی درآمیخته از توطئه تعدادی از زندانیان و دو سه نفر از پرسنل حوزه زندانبانی” بوده است.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی

اسماعیلی تصریح کرد که به دلیل قصور و تقصیر برخی زندانبانان، تعدادی از زندانیان در سقز توانستند فرار کنند.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: «در وهله اول پرسنل مقصر حادثه شناسایی و بازداشت شدند و با هماهنگی و انسجامی که نیرو‌های امنیتی و انتظامی داشتند و با پیگیری‌های مجدانه همکاران قضایی، اکثر قریب به اتفاق زندانیان فراری از جمله تمامی زندانیانی که جرایم سنگین داشتند، با کمک ماموران و بخشی هم با کمک مردم و اطلاعاتی که خود مردم منطقه به مامورین دادند، دستگیر شدند.»

به گفته اسماعیلی از میان ۷۴ زندانی‌ای که موفق به فرار شده بودند، ۶۶ نفر مجددا به زندان بازگردانده شدند اما هشت نفر همچنان متواری هستند که البته به گفته او جزو مجرمین خطرناک نیستند. اسماعیلی تصریح کرد که اولویت دستگیری و بازگرداندن مجدد زندانیان به زندان با کسانی بوده که جرایم سنگین و خطرناک مرتکب شده بودند.

شبکه حقوق بشر کردستان روز ۸ فروردین از شورش در زندان سقز خبر داده بود. بر اساس این گزارش در پی این شورش و شکستن در زندان توسط زندانیان، تعدادی از زندانیان توانستند فرار کنند.

شامگاه یکشنبه ۱۰ فروردین نیز زندانیان زندان عادل آباد شیراز دست به شورش زدند.

سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی، شورش در زندان شیراز را اقدامی در تقلید از زندان سقز دانست و گفت: «در شیراز هم تعدادی از زندانیان به دنبال این بودند تا ببینند آیا می‌توانند اقدامی شبیه زندان سقز را انجام دهند که با هوشیاری‌ها و آمادگی‌ها نتوانستند کاری انجام دهند و در آنجا حادثه مهمی رخ نداد.»

در روزهای گذشته شبکه حقوق بشر کردستان خبر داده بود که در بندهای ۷ و ۹ زندان تبریز نیز ناآرامی و شورش زندانیان منجر به حمله گارد ویژه به آنها شده است.

بر اساس این گزارش، روز ۸ فروردین “زندانیان در واکنش به بی‌توجهی مسئولان زندان با آتش زدن پتوهای‌شان به اعتراض خود ادامه دادند که این امر منجر به ورود نیروهای گارد زندان به بند و حمله خشونت آمیز به زندانیان شد”.

سازمان حقوق بشری “عفو بین‌الملل” در گزارشی در روز پنجشنبه (۹ آوریل) اعلامکرد که در جریان ناآرامی‌های اخیر در  زندان‌های ایران در پی شیوع کرونا، حدود ۳۶ زندانی بر اثر برخورد خشونت‌آمیز نیروهای امنیتی جان خود را از دست داده‌اند.

این سازمان مستقل با استناد به گزارش‌های موثق از چندین مورد اعمال قهر علیه زندانیان در روزهای ۳۰ و ۳۱ مارس پرده برداشته است.

بنا به این گزارش‌ها نیروهای امنیتی از جمله در زندان‌های “سپیدار” و “شیبان” در اهواز برای سرکوب اعتراض زندانیان نیروی قهریه به کار برده‌اند. در همین راستا فرمانده پلیس استان خوزستان اعتراف کرده است که افراد سپاه پاسداران و نیروهای مسلح بسیج در سرکوب خشن اعتراضات نقش داشته‌اند.

اعتراض این زندانیان به عدم اعطای مرخصی و خطر ابتلا به ویروس کرونا در زندان است.

سازمان “عفو بین‌الملل” از سران جمهوری اسلامی خواسته است که هرچه زودتر و بدون قید و شرط تمام زندانیانی را که تنها به خاطر ابراز مخالفت مسالمت‌آمیز دستگیر شده و به حبس درازمدت محکوم شده‌اند، آزاد کنند.

قوه قضائیه ایران می‌گوید به دلیل شیوع کرونا به حدود ۱۰۰ هزار زندانی مرخصی اعطا شده و ۱۰ هزار زندانی نیز مشمول “عفو رهبری” شده‌اند. با وجود این، زندانیان سرشناس سیاسی نظیر نسرین ستوده و نرگس محمدی و نیز زندانیان محیط زیستی همچنان در زندان به سر می‌برند.

اواسط اسفندماه گذشته اعلام شد که علیرضا کوهپایه، یکی از متهمان پرونده متهمات محیط زیستی به مرخصی آمده است.
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *