حسن روحانی گزارش دیوان محاسبات درباره ‘دلارهای گمشده’ را کاملا غلط خواند

By | ۱۳۹۹-۰۱-۲۸

حسن روحانی رئیس جمهور ایران از گزارش دیوان محاسبات کشور در مورد “دلارهای گمشده” انتقاد کرده و گفته “من از عزیزان خواهش می‌کنم بیان‌شان به گونه‌‌ای نباشد که مردم را دچار شبهه کند”.

آقای روحانی گزارش بخش ارز در گزارش دیوان محاسبات را صد در صد غلط خواند و گفت در این گزارش “کاملا بی اطلاعی محض از مقررات و قوانین کشور مشاهده می شود و برای ما خیلی بد است که یک دستگاه نظارتی حرفی بزند و از قوانین و مقررات کشور آگاه نباشد.”

روز سه‌شنبه ۲۶ فروردین رئیس دیوان محاسبات کشور، بازوی نظارتی مجلس شورای اسلامی، گفته بود مجموع ارزی که در سال ۹۷ به صرافی‌ها و واردکنندگان کالاهای اساسی و غیراساسی داده شده، ۳۱ میلیارد دلار بوده است که از این رقم حدود ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلارمابه‌ازای واردات کالا نداشته است”

آقای روحانی اما در انتقاد گفته “نظارت ما باید نظارت عام باشد، نه اینکه همه نظارت را روی یک دستگاه بگذاریم و سایرین را فراموش کنیم”.

به گفته حسن روحانی علاوه بر دولت، قوه قضاییه، قوه مقننه و نهادهای نظامی و انقلابی و فرهنگی هم از بودجه استفاده می‌کنند و دیوان محاسبات باید بر کار آنها نیز نظارت کند.

وظیفه دیوان محاسبات تطبیق قانون بودجه با اجرای آن توسط دولت است تا جلوی اقدام غیرقانونی دولت و حیف و میل اموال ملی گرفته شود.

تعداد دریافت کنندگان ارز دولتی که وارداتی نداشتند

  • ۳۲ نفربیش از صد میلیون دلار ارز دولتی
  • ۳۱ نفربین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون دلار ارز دولتی
  • ۲۱۲ نفربین ۱۰ تا ۵۰ میلیون دلار ارز دولتی

گزارش تفریغ بودجه ۹۷

آقای روحانی از نحوه اعلام گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۷ از سوی دیوان محاسبات کشور نیز انتقاد کرد و گفت “یک سازمان نظارتی قبل از تهیه یک گزارش مگر با مسئولان دولتی قهر است؟ این گزارش را که خود مسئولان دولتی به او دادند؛ این سازمان باید با مسئولان دولتی صحبت کند و بگوید که می‌خواهم چنین گزارشی را منتشر کنم”.

بر اساس گفته های رئیس دیوان محاسبات کشور “قرار بوده حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان بابت مابه التفاوت قیمت ارز به حساب بانک‌های عامل واریز شود که با پیگیری‌های دیوان تا سال ۹۸ تنها ۲ هزار میلیارد تومان آن بازگشته و ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان آن تاکنون بازنگشته است”.

آقای روحانی از از همه بخش‌ها خواست “پاسخ لازم به این گزارش را ارائه کنند”.

گزارش تفریغ بودجه ۹۷ به فساد در حوزه ارز دولتی هم پرداخته و به عده‌ای اشاره کرده که با دریافت ارز دولتی یا هیچ کالایی وارد نکرده بودند یا این اقلام وارداتی در فهرست کالاهای اساسی نبوده است.

از جمله اقلام وارداتی که با دلار ۴۲۰۰ تومانی وارد شده و این گزارش به آن اشاره کرده کالاهای “غیراساسی” نظیر نخ دندان، عروسک و اسباب بازی، پارچه و لوازم آشپزخانه بوده است . بعضی از این اقلام حتی دارای مشابه داخلی هم بوده‌اند.

در سال ۹۷ و با افزایش شدید قیمت دلار که تا بیست هزار تومان هم پیش رفت عده‌ای با دریافت ارز دولتی مستقیما اقدام فروش ارز در بازار آزاد کردند.
بی بی سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *