پیش بینی زیباکلام از نسخه بعدی نرمش قهرمانانه رهبر

By | ۱۳۹۹-۰۲-۰۲

صادق زیباکلام؛ استاد سیاسی دانشگاه معتقد است باند حاکم پس از فتح دولت در سال ۱۴۰۰، با ترامپ توافق می‌کند.

زیباکلام با بیان اینکه ترامپ می داند بر خلاف روحانی یا ظریف که در ایران کاره ای نیستند، تندروها کاره ای هستند تصریح کرد: اگر او بتواند با آنها به توافق برسد، این توافق مثل برجام نیست که تندروها زیرش بزنند و نگذارند موفقیت آمیز شود. بنابراین احتمال اینکه توافق یا نرمش قهرمانانه ای بین تندروها و ترامپ در سال 1400 صورت بگیرد بسیار زیاد است. یعنی تندروها چاره ای ندارند جز اینکه به سمت و سوی یک نرمش قهرمانانه بروند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی در ادامه خاطرنشان کرد: با مصیبت هایی که کرونا ایجاد کرده به علاوه وضع نامساعد اقتصادی و فشارهای بیشتر از سوی آمریکا و جامعه جهانی، خطرات و تهدیداتی همچون اعتراضات آبان سال گذشته مسئله‌ای نیست که تندروها نسبت به آن تفاوت باشند. آنها می دانند که واقعا دیگر مردم از نظر فشارهای اقتصادی دارد جان شان به لب شان می‌رسد. بنابراین سعی می کنند به شکلی با کنار آمدن با آمریکا لااقل مقداری وضع اقتصادی بهتر شود. چون آن وقت روحانی هم نیست که اگر وضع اقتصادی بهتر شود سودش به او برسد بلکه وقتی وضع اقتصادی سال آینده در نتیجه کنار آمدن با ترامپ بهتر شود، همه سودش به تندروها می‌رسد و آنها می توانند به اقشار و لایه هایی که به شدت تحت فشار اقتصادی هستند بگویند ببینید وقتی روحانی بود وضع شما چگونه بود ولی الان وضع چقدر بهتر شده است!

وی ادامه داد: واقعیت هم این است که اگر توافقی با ترامپ صورت گیرد باعث می شود تحریم ها کاهش پیدا کنند، دارایی های ایران آزاد می شود و حمل و نقل کالا سهل شود و یقینا اوضاع اقتصادی به سرعت بهبود پیدا می کند و سود آن هم در افکار عمومی به حساب تندروها ریخته می‌شود.

زیباکلام در پاسخ به این سوال که توجیه تندروها از مذاکره و برقرار کردن رابطه مستقیم با آمریکا برای حامیان شان چه خواهد بود و آنها چگونه برای این ارتباط روزنامه کیهان را قانع می کنند؟ گفت : مگر وقتی که مقام معظم رهبری گفتند که نرمش قهرمانانه انجام بدهیم ، اعتراضی صورت گرفت؟ نه، اعتراضی صورت نگرفت. بنابراین من فکر نمی کنم که تندروها اعتراض جدی بکنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *