چهار محموله دارویی از آلمان به ایران وارد شد

By | ۱۳۹۹-۰۲-۰۷

مدیرکل گمرگ بازرگان از واردات چهار محموله دارو در چند روز اخیر به ایران خبر می‌دهد.

صادق نامدار که روز یک‌شنبه ۷ اردیبهشت با خبرگزاری مهر گفت‌وگو کرده، گفته است این محموله‌ها از کشور آلمان خریداری شده و شامل محصولات آزمایشگاهی و شیمیایی و مواد اولیه داروست.

او ارزش آخرین محموله وارد شده دارو به ایران را ۲۵۰ هزار دلار عنوان کرده است. وزارت خارجه آلمان روز سه‌شنبه، ۱۲ فروردین‌ماه، اعلام کرده بود که ایران برای اولین بار با استفاده از سازوکار مالی اینس‌تکس، اقدام به خرید و انتقال تجهیزات پزشکی از اروپا کرده است.

مشخص نیست که محموله‌های واردشده مربوط به همان معامله انجام شده از طریق اینس‌تکس است یا این محموله‌ها جداگانه خریداری شده‌اند.

اینس‌تکس سازوکار حمایت از مبادلات تجاری است که فرانسه، آلمان و بریتانیا برای تسهیل تجارت با ایران فارغ از تحریم‌های آمریکا راه‌اندازی کرده‌اند.

علاوه بر آلمان، روز ۴ فروردین یک مقام وزارت خارجه کره جنوبی هم اعلام کرد که برای صادرات محموله‌های بهداشتی و پزشکی به ایران، از دولت آمریکا مجوز گرفته است.

بر اساس این مجوز، کره جنوبی می‌تواند بر اساس یک برنامه ویژه از ماه آینده میلادی صادرات این کالاها را به ایران آغاز کند.

روح‌الله لطیفی، دبیر اطلاع‌رسانی گمرک ایران نیز روز ۲۱ فروردین خبر داد که یک محموله دارو از مرز بازرگان وارد کشور شده است. این محموله دارویی مرتبط با کرونا به ارزش یک میلیون و ۴۸۱ هزار یورو از بلغارستان خریداری شده بود.

خبرهای مربوط به واردات دارو پس از آن مخابره می‌شود که در هفته‌های گذشته بحث‌های دامنه‌داری درباره تامین دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز برای مقابله با بحران کرونا در ایران مطرح شده بود.

دولت آمریکا پیش از این اعلام کرده است که کمک‌های بشردوستانه به ایران مشمول تحریم نیست. با این حال مقام‌های دولت ایران می‌گویند با توجه به تحریم شبکه بانکی، نقل و انتقال مالی برای خرید اقلام بشردوستانه نیز با دشواری مواجه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *