صادق زیباکلام فاتحه جمهوری اسلامی را خواند

By | ۱۳۹۹-۰۲-۰۸

صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی درباره شرایط فعلی اصلاح‌طلبان به سایت نامه‌نیوز گفت: «بارها گفته‌ام که اصلاح‌طلبان باید یک روز دور هم جمع شوند و از زمان تولد جریان خود یعنی دوم خرداد76 تا کنون را بررسی کنند و ببینند که این جریان 23ساله چیست؟ و پیش یکدیگر پاسخ دهند که بعد از گذشت این سال‌ها تفاوتی با رقیب خود یعنی اصولگرایان دارند یا خیر؟ تصور می‌کنم 23سال کافی است که یک جریان به ثبات نظری و عملی برسد. اگر در خرداد76 یک انسان متولد شده بود، در صورت دانشگاه‌رفتن، اکنون فارغ‌التحصیل می‌شد و می‌توانست در رشته خود صاحب‌نظر باشد؛ عجیب است که اصلاح‌طلبان هنوز نمی‌توانند از پس پاسخ‌دادن به ابتدایی‌ترین پرسش که چه تفاوتی با اصولگرایان دارید، برآیند.

وی افزود: اگر (معترضان) در دی‌ماه96 جوانان اشعار اصلاح‌طلب، اصولگرا دیگه تمومه ماجرا را سر می‌دهند، برای آن است که هیچ فرقی میان این دو جریان نمی‌بینند و مقصر اصلی چنین شرایطی اصلاح‌طلبان‌اند. صرف‌نظر از درست یا غلط بودن این شعار اصلاح‌طلبان یک‌بار از خود نپرسیدند که چرا مدت اندکی بعد از تَکرار آقای خاتمی و یک‌میلیون و نیم رأی‌آوردن آقای عارف که باعث شد حتی یک اصولگرا هم از تهران به مجلس نرود، ناگهان مردم در خیابان‌ها از اصلاح‌طلبان عبور می‌کنند؟ رهبران اصلاحات یک‌بار نگفتند که چرا جریان اصلاحات تا این‌حد سقوط کرده است؟ آنها هیچگاه پاسخ چنین پرسش‌هایی را ندادند و مدام به کلی‌گویی می‌پردازند. تا زمانی که آنها پاسخ این پرسش‌ها را ندهند و نگویند که در این 23سال در پی چه آرمانی بوده‌اند، مردم به آنها بازنمی‌گردند و سقوط آنها بیش از پیش خواهد بود».

او در پاسخ به این پرسش که اگر اصلاح‌طلبان نتوانند جایگاه خود را احیاء کنند، سرنوشت انتخابات ریاست‌جمهوری1400 چه خواهد شد، اظهار کرد: «مجلس یازدهم در اختیار اصولگرایان تندرو است؛ تردید نکنید که رئیس‌جمهور بعدی هم از همین جنس خواهد بود. پیش‌بینی من است که اصولگرایان می‌خواهند بازهم احمدی‌نژاد را به میدان بیاورند و او را برای ریاست‌جمهوری نامزد می‌کنند؛ هرچند باید دید که شورای نگهبان او را تأیید می‌کند یا خیر».

این استاد دانشگاه درباره احتمال حضور مجدد سید ابراهیم رئیسی در کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری هم گفت: «آقای رئیسی در انتخابات1400 شرکت نمی‌کند». زیباکلام در پاسخ به این پرسش که آیا اصلاح‌طلبان و اصولگرایان میانه‌رو بر نامزدی محمدجواد ظریف حساب بازکرده‌اند یا خیر و آیا اصلا او می‌تواند مردم را پای صندوق رأی بیارود یا نه، توضیح داد: «مطلقا ظریف به میدان نمی‌آید و اصلاح‌طلبان هم نمی‌توانند بگویند ظریف نامزد ماست زیرا او هیچ‌وقت اصلاح‌طلب نبوده است. به فرض که او در میدان انتخابات هم حاضر شود و همه اصلاح‌طلبان و اصولگرایان میانه‌رو هم از او حمایت کنند و به صورت علنی در یک کنگره بزرگ و عمومی بگویند که اولین و آخرین انتخاب ما ظریف است، بازهم او رأی نمی‌آورد زیرا مردم از نیروهای سیاسی دلزده شده‌اند و ظریف هم از این قاعده مستثنی نیست و به‌هیچ‌وجه جریان اجتماعی از او حمایت نمی‌کند و حتی پای صندوق رأی هم نمی‌آید. در نهایت همان‌طور که گفتم در انتخابات سال آینده اصولگرایان مانند انتخابات مجلس در یک انتخابات حداقلی پیروز می‌شوند و فردی از جنس نمایندگان مجلس یازدهم بر کرسی ریاست‌جمهوری تکیه خواهد زد».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *