«دستور» خامنه‌ای برای آماده کردن جزایر خلیج فارس برای سکونت مردم

By | ۱۳۹۹-۰۲-۱۱

علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران، می‌گوید رهبر جمهوری اسلامی «دستور» ساخت‌وساز مسکونی در جزایر خلیج فارس و آماده کردن آنها برای سکونت مردم را صادر کرده است.

او همچنین هشدار داد که ایران اجازه حضور ناوهای «بیگانه» در این منطقه را نمی‌دهد.

در اظهارات این فرمانده بلندپایه سپاه به زمان صدور دستور علی خامنه‌ای هیچ اشاره‌ای نشده است.

آقای تنگسیری روز چهارشنبه، دهم اردیبهشت (روز ملی خلیج فارس)، در یک گفت‌و‌گوی رادیویی افزود: «بیگانگان در منطقه ما جا و مکانی ندارند و باید از این منطقه بروند.»

وی گفت: «حضور نامشروع آمریکایی‌ها در منطقه امنیت ما را می‌تواند به خطر بیندازد، البته ما اجازه نمی‌دهیم هیچ ناو بیگانه‌ای در آب‌های ما حضور پیدا کنند.»

اظهارات وی چند روز پس از تنش لفظی میان ایران و آمریکا مطرح می‌شود؛ واشینگتن، به تازگی سپاه پاسداران را به ایجاد «مزاحمت» برای یک ناو جنگی خود در آب‌های خلیج فارس متهم کرد.

پس از این اتفاق، دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری آمریکا، نیز دستور انهدام قایق‌های سپاه در صورت مزاحمت برای نیروی دریایی آمریکا را صادر کرد.

در همین زمینه روز چهارشنبه حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، خطاب به رهبران آمریکا گفت که خیلج فارس «خلیج واشینگتن» یا «خلیج نیویورک» نیست و آمریکا نباید هر روز برای مردم ایران «توطئه» بچیند.

به گزارش وب‌سایت خبرآنلاین، فرمانده نیروی دریایی سپاه روز چهارشنبه در بخشی از اظهاراتش به «دستور» علی خامنه‌ای برای ساخت‌وساز در جزایر خلیج فارس و آماده کردن آنها برای سکونت مردم اشاره کرده است.

وی گفت که وقتی «اولین شخص مملکت» می‌گوید «آنجا را باید برای سکونت مردم فراهم کنیم، یعنی ما به دنبال امنیت منطقه هستیم».

آقای تنگسیری همچنین به ساخت فرودگاه و موج‌شکن در جزایر خلیج فارس از سوی نیروی دریایی سپاه (ندسا) اشاره کرده است.

وی گفت: «در تنب بزرگ فرودگاه بین‌المللی ایجاد کرده‌ایم؛ در تنب کوچک هم فرودگاه ساخته شده است و همچنین نیروی دریایی سپاه بیش از ۵۰ موج‌شکن را برای مردم ایجاد کرده است.»

امارات متحده عربی بارها ادعای مالکیت جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک را مطرح کرده و این موضوع بارها با حمایت اتحادیه عرب نیز همراه شده ‌است. مقام‌های ایران همواره این ادعا را رد می‌کنند.

در سال ۱۳۵۰، در پی خروج بریتانیا از این جزایر پس از حدود ۷۰ سال اشغال و تشکیل کشور امارات، ایران کنترل دوباره این جزایر را به ‌دست گرفت.
منابع: خبرآنلاین و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *