سخنگوی قوه قضاییه مدعی شد دو دانشجوی ۲۰ ساله بازداشت شده عضو مجاهدین و به دنبال اقدام خرابکارانه بودند!

By | ۱۳۹۹-۰۲-۱۷

– علی یونسی که ۲۰ سال سن دارد در سال ۲۰۱۸ همراه با تیم ایران مدال طلای مسابقات جهانی المپیاد نجوم را به دست آورد. او پیشتر در سال ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ مدال نقره و طلای المپیاد نجوم در ایران را به دست آورده بود. امیرحسین مرادی نیز برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشور در سال ۹۶ بوده است.

سخنگوی قوه قضاییه مدعی شده است که اتهام دو دانشجوی ۲۰ ساله دانشگاه صنعتی آریامهر (شریف) که ۲۲ فروردین سال جاری بازداشت شدند، با «گروه‌های ضدانقلاب به ویژه گروهک تروریستی منافقین [مجاهدین خلق]» ارتباط داشته، به دنبال انجام اقدامات خرابکارانه در کشور بودند و در منازل آنها «اقلام انفجاری» کشف شده است.

از راست: علی یونسی، امیرحسین مرادی

امیرحسین مرادی دانشجوی ورودی ۹۷ کارشناسی فیزیک و علی یونسی دانشجوی ورودی ۹۷ کارشناسی مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی آریامهر (شریف) هستند که روز جمعه ۲۲ فروردین از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

علی یونسی ۲۰ ساله  است و در سال ۲۰۱۸ همراه با تیم ایران مدال طلای مسابقات جهانی المپیاد نجوم را به دست آورد. او پیشتر در سال ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ مدال نقره و طلای المپیاد نجوم در ایران را به دست آورده بود. امیرحسین مرادی نیز برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشور در سال ۹۶ بوده است.

بازداشت این دو دانشجو از سوی کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی و همچنین برادر و خواهر علی یونسی رسانه‌ای شد.

کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی روز سه‌شنبه دوم اردیبهشت در گزارشی اعلام کرد که این دو دانشجوی نخبه روز جمعه ۲۲ فروردین توسط نیروهای لباس شخصی، بدون ارائه حکم و با ضرب و جرح در محل سکونت خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند.

بر اساس این گزارش، نیروهای امنیتی در زمان بازداشت، منزل علی یونسی و امیرحسین مرادی را مورد تفتیش قرار داده و تعدادی لوازم شخصی از جمله موبایل و کامپیوترهای این دانشجویان را ضبط کرده و با خود برده‌اند.

رضا یونسی برادر علی یونسی گفته است: «ماموران علی را به شدت مضروب کردند، پیشانی‌اش کامل خونین و سرش ضربه خورده بود.»

به گفته‌ی وی ۱۲ مامور لباس شخصی اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، علی را در خیابان بازداشت و به شدت مورد ضرب و جرح قرار داده و سپس «او را به خانه آورده و تمام خانه را بهم ریخته و در نهایت تمامی موبایل‌ها، کامپیوترها و ماشین پدرم را با خود برده‌اند. پدر و مادرم را برای بازجویی برده و پس از چهار پنج ساعت آزاد کردند، اما علی از همان زمان بازداشت است.»

رضا یونسی در روزهای گذشته بار دیگر در توییتر  نوشت که برادرش به وکیل دسترسی ندارد و نتوانسته در این مدت با پدر و مادرش صحبت کند.

غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری صبح سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ درباره بازداشت این دو دانشجو گفت: «ما در بازداشت افراد اصلا به حرفه و شغل آنها توجه نداریم و هرکس مرتکب جرم شود علی‌القاعده شغلی دارد و عملکرد ما معطوف به شغل نیست. ما به جرم نگاه می‌کنیم.»

سخنگوی قوه قضاییه مدعی شد: «این افراد به گروه‌های ضدانقلاب و منافقین وصل شده بودند و تحت تعلیمات این گروه به دنبال انجام اقدامات خرابکارانه بودند که البته به لطف خدا نتوانستند. در بازرسی از منازل آنها اقلام انفجاری کشف شد و ما به این موضوعات کار داریم و اینها تحت تاثیر بیگانگان این اقدامات را انجام دادند.»

اسماعیلی همچنین گفته که: «توصیه ما به جوانان این است که فریب بیگانگان را نخورند که می‌خواستند در شرایط کرونا علیه کشور توطئه کنند.»

آیدا یونسی خواهر علی یونسی با انتشار ویدئویی در حساب توئیتر خود اتهامات وارد شده به برادرش را «خنده‌دار» خوانده و تأکید کرده که بازپرس پرونده روز پنجشنبه‌ی گذشته اعلام کرده بود که «علی جرمی مرتکب نشده» است.

آیدا یونسی در این ویدئو می‌پرسد: «کجای قوانین نوشته که می‌توان یک جوان ٢٠ ساله را مورد ضرب و شتم قرار داد و پدر و مادرش را با صورت خونین [او] شوکه کرد؟» او گفت «وقتی علی را در خیابان آنطور زدید و با آن وضعیت به خانه آوردید، در انفرادی چه شکنجه‌ای می‌کنید؟!»

آیدا یونسی همچنین از علیرضا قادری مسئول بسیج دانشگاه آریامهر (شریف) که گفته بود اتهام‌های وارد شده بر علی یونسی به «خارج از محیط دانشگاه» مربوط می‌شود خواست «یا جزئیات پرونده» را آشکارا بگوید و یا «به دلیل دروغ‌پراکنی عذر خواهی» کند.

رضا یونسی برادر علی یونسی نیز عصر روز سه‌شنبه در گفتگویی با تلویزیون «ایران اینترنشنال» ضمن رد اتهاماتی که سخنگوی قوه قضاییه به برادرش وارد کرده گفته است هنوز از برادرش هیچ خبری در دست نیست.

خواهر و برادر علی یونسی در توییتی که صبح روز چهارشنبه منتشر کردند نوشته‌اند که برادرشان از زندان با پدر و مادرشان تماس گرفته و گفته است که حالش خوب است.
کیهان چاپ لندن:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *