عفو بین‌الملل: حسین سپنتا در معرض فلج شدن قرار دارد

By | ۱۳۹۹-۰۲-۱۸

سازمان عفو بین‌الملل از دادستان شیراز خواسته که برای درمان و نجات جان حسین سپنتا، زندانی امنیتی محبوس در عادل‌آباد اقدام کند. سپنتا ده سال حکم گرفته و به دلیل اختلال نخاعی “سیرینگومیلی” قادر به حرکت نیست.

عفو بین‌الملل در فراخوانی از حیدر آسیابی، دادستان شیراز خواسته که با تامین و تضمین امکانات درمانی، جلوی فلج شدن یک زندانی امنیتی را بگیرد.

در این فراخوان، شرایط حسین سپنتا، زندانی محبوس در عادل آباد شیراز خطرناک و مستلزم رسیدگی عاجل توصیف شده است. سپنتا که ۳۸ سال دارد،  در سال ۹۲ و هنگام بازگشت غیرقانونی از اروپا به ایران از مرز کردستان دستگیر شده است. اتهامات او “همکاری با گروه‌های معاند”، “توهین به رهبری و مقدسات”، “تبلیغ علیه نظام” و “اقدام علیه امنیت ملی” عنوان شده‌اند.

او که در سال ۱۳۷۹ به اتهام عضویت در “انجمن پادشاهی تندر” شش ماه زندانی بود، پس از آزادی به ترکیه، هند و نروژ رفت. او برای دیدن مادرش به کشور برگشت اما در مرز دستگیر شد.

عفو بین‌الملل در نامه به دادستان شیراز می‌نویسد: «مشکلات جسمانی حسین سپنتا از همان بدو ورود به زندان به دلیل عدم درمان مناسب تشدید شده‌اند. او دردهای مزمن و شدید دارد، از بی‌حسی، اختلال در حرکت، مشکل در بلع و ناتوانی در کنترل مثانه و روده رنج می‌برد و فریادهای دردناک شبانه‌اش، هم‌بندی‌های او را  نیز بی‌قرار و پریشان کرده است.

حسین سپنتا در بند چهارده امنیتی زندان عادل‌آباد شیراز نگاهداری می‌شود. او به زندانی‌های دیگر گفته که کمر و نخاعش در اولین دستگیری و  طی ۱۷ روز بازجویی در بازداشتگاه “پلاک ۱۰۰” اطلاعات سپاه شیراز آسیب دید.

عفو بین‌الملل یاد‌آور می‌شود که پزشکی قانونی شیراز، سه سال قبل تصدیق کرده که سپنتا در صورت استفاده مداوم از دارو، ویزیت منظم، استفاده از وسایل کمک حرکتی و مراقبت‌های پزشکی و تخصصی، قادر به تحمل حبس خواهد بود. این پاسخی بود به حسین سپنا که درخواست استفاده از “قانون عدم تحمل کیفر” را داده بود.

عفو بین‌الملل خطاب به دادستان شیراز می‌‌گوید، به جای رسیدگی‌‌های تخصصی، هم‌بندی‌های حسین سپنتا به او برای راه رفتن، نظافت و امور شخصی کمک می‌کنند: «این منجر به تشدید جراحات و عوارض نخاعی شده است. مقامات عادل‌آباد از اعزام او به بیمارستان خارج از زندان خودداری می‌کنند و پول ده‌ها قرص مسکن هفتگی را نیز از خانواده‌ او می‌گیرند.»

عفو بین‌الملل می‌نویسد مقامات زندان، گاهی اوقات داروهای سپنتا را نزد خود نگاه می‌دارند، یا این که می‌گویند در بهداری کسی برای تزریق آمپول وجود ندارد.

گروهی از پزشکان متخصص که یک سال قبل حسین سپنتا را معاینه کرده‌اند، گفته‌اند که ۶۰درصد نخاع او آسیب دیده و تداوم وضعیت کنونی می‌تواند به فلج کامل او منجر شود.

تقاضای آزادی مشروط این زندانی امنیتی که شش سال از حکم ده ساله‌اش را سپری کرده نیز رد شده است.

عفو بین‌الملل از دادستانی شیراز خواسته که امکانات پزشکی و درمانی را در اختیار حسین سپنتا قرار دهند و با بررسی اتهامات او درباره شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها، جلوی هرگونه کارشکنی در مداوای زندانیان بیمار را بگیرد.
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *