معاون پژوهشگاه زلزله‌شناسی: زمین‌لرزه دماوند ربطی به فعالیت آتش‌فشانی ندارد

By | ۱۳۹۹-۰۲-۱۹

ابراهیم حق‌شناس، معاون پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، می‌گوید زمین‌لرزه دماوند به بزرگای ۵.۱ ارتباطی با فعالیت آتشفشانی ندارد.

به گفته آقای حق‌شناس گسل مشا که نزدیکترین گسل به این آتشفشان است در طول تاریخ فعالیت‌های خود را داشته است.

بسیاری از شهروندان در استان تهران و پایتخت شب را به خیابان‌ها آمدند یا خارج از خانه سپری کردند

این استاد پژوهشکده مهندسی ژئوتکنیک به خبرگزاری ایسنا می‌گوید پژوهشگران در حال بررسی اطلاعات هستند: «در حال حاضر محتمل‌ترین گسلی که می‌توان مسبب این زمین لرزه دانست گسل مشا است که این زمین‌لرزه ناشی از جابه‌جایی این گسل باشد».

آقای حق‌شناس تاکید کرده که این گسل، از مهمترین گسل‌های محدوده تهران و رودهن و بومهن است که از دماوند تا نزدیکی ارتفاعات کرج و طالقان ادامه دارد.

گسل‌های مختلفی پیرامون تهران وجود دارند که گسل مشا، گسل شمال تهران، کهریزک، و گرمسار از جمله آن‌ها هستند.

زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵.۱ ساعت یک بامداد جمعه ۱۹ اردیبهشت حومه دماوند در استان تهران را لرزاند.

بنا بر گزارش‌های فعلی دست‌کم یک نفر در پی وقوع آن جان خود را از دست داده و دست‌کم ۲۳ نفر بر اثر سراسیمگی و فرار مصدوم شده‌اند.

این زمین لرزه در تهران و استان‌های البرز، قم و قزوین نیز احساس شده است.

در سال ۱۳۹۷ مهدی زارع، از استادان پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله گفته بود محققان ایرانی و فرانسوی در حال بررسی فعالیت‌های آتشفشانی قله دماوند هستند.

در شهریور همان سال مدیر زمین‌شناسی منطقه‌ای سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی تاکید کرده بود که آتشفشان دماوند «نیازمند پایش دائم است» و لازم است یک مرکز برای این کار دایر شود و اطلاعات را به‌صورت متمرکز جمع‌آوری کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *