مصوبه جدید؛ تلاش مجلس برای دریافت حق عزل حقوق‌دانان شورای نگهبان

By | ۱۳۹۹-۰۲-۲۲

مجلس شورای اسلامی مصوبه‌ای را تصویب کرد که در صورت تایید آن از سوی شورای نگهبان حق برکناری شش عضو حقوقدان شورای نگهبان به مجلس داده می‌شود.

شش «فقیه» شورای نگهبان توسط رهبر جمهوری اسلامی و شش حقوقدان آن با معرفی قوه قضائیه و با رای نمایندگان مجلس انتخاب می‌شوند.

مجلس هیچ نظارتی بر اقدامات این حقوقدان‌ها و حق برکناری آنها را نیز ندارد.

این مصوبه پس از افزایش درگیری‌ها بین مجلس و شورای نگهبان درباره اصلاح قانون انتخابات تصویب شده است

مصوبه جدید مجلس برای دریافت حق عزل، پس از افزایش درگیری‌ها بین مجلس و شورای نگهبان درباره اصلاح قانون انتخابات تصویب شده است.

نمایندگان مجلس روز دوشنبه ۲۲ اردیبهشت نیز مصوبه‌ای را تصویب کردند که بر اساس آن مجلس می‌تواند به عملکرد حقوقدانان شورای نگهبان رسیدگی کند.

بر اساس این مصوبه، در صورت اعتراض نمایندگان به عملکرد هر یک از اعضای حقوقدان شورای نگهبان، با تقاضای کتبی ۲۵ نماینده یا به درخواست کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس هیئت رسیدگی به این اعتراض از سوی کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی تشکیل می‌شود.

در صورتی که اکثریت اعضای این هیئت رای بر عدم صلاحیت این عضو حقوقدان شورای نگهبان دهند ابتدا عضویت وی تعلیق خواهد شد و سپس در صورت تایید مصوبه این هیات در صحن علنی مجلس، این عضو حقوقدان شورای نگهبان برکنار خواهد شد.

این مصوبه باید به تایید شورای نگهبان برسد.

این طرح نمایندگان مجلس در حالی تصویب شده که در روزهای گذشته درگیری بین مجلس و شورای نگهبان پس از اصلاح قانون انتخابات افزایش یافته است.

شورای نگهبان مصوبه مجلس برای اصلاح قانون انتخابات را رد کرد و آن را دارای «ایرادات و ابهامات متعدد» خوانده است.

احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، هدف از مصوبه مجلس را «بی‌خاصیت کردن احراز صلاحیت داوطلبان» دانسته است.

در مقابل علی مطهری، نماینده تهران، در نامه‌ای به احمد جنتی سخنان او را «حاکی از نگاه از بالا به پایین به مجلس» دانست و به دبیر شورای نگهبان گفت که سال‌ها «مطلق‌العنان» بوده است.

آقای مطهری سپس از دبیر شورای نگهبان خواست از «جایگاه خدایی» پایین بیاید و در روش خود «تجدیدنظر» کند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز ۱۴ اردیبهشت با اضافه شدن سپاه پاسداران به مراجع استعلام درباره سابقه نامزدها مخالفت کردند و شرایط ساده‌تری برای تایید صلاحیت نامزدها در نظر گرفتند.

در صورت تایید این مصوبه از شورای نگهبان، دادستان از ترکیب هیات‌های اجرایی انتخابات حذف و رئیس ثبت احوال حوزه انتخابیه جایگزین او خواهد شد.
رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *