کمیسیون اقتصادی مجلس: ۲۲ تا ۳۳ درصد کالاهای وارداتی به کشور در سالهای مختلف قاچاق بوده

By | ۱۳۹۹-۰۲-۲۴

گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس ایران درباره تحقیق و تفحص از سیاست‌های دولت در مبارزه با قاچاق کالا و ناکارآمدی آن که بعد از دو سال ارائه شده، نشان می‌دهد در سال‌های مختلف ۲۲ تا ۳۳ درصد کالاهای وارداتی به کشور قاچاق بوده است.

این گزارش که روز سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت‌ماه و با تاخیر دو ساله در صحن علنی مجلس خوانده شد حاکی است که دست‌کم یک‌پنجم (۲۲ درصد) تا یک‌سوم (۳۳ درصد) کالاهای وارداتی به ایران در سال‌های مختلف قاچاق بوده و از این میزان تنها یک تا هشت درصد آن کشف شده است.

بنا بر این آمار،‌ بخش بیشتری از کالای قاچاق به بازار داخلی کشور راه پیدا می‌کند.

این گزارش اشاره می‌کند که بر خلاف آمار اعلامی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مبنی بر وجود حدود ۱۲/۵ تا ۱۳/۱ میلیارد دلار قاچاق در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶، میزان قاچاق در این سال‌ها میان ۲۱/۵ تا ۲۵/۵ میلیارد دلار بوده است.

کمیسیون اقتصادی بیان کرده که این «اختلاف فاحش» سوالات و شبهات متعددی در خصوص شیوه برآورد میزان قاچاق مطرح می‌کند.

در بخش بررسی مبادی انجام قاچاق نیز گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس نشان می‌دهد بر خلاف اظهارات برخی مسئولان سازمان گمرک، «بخش اعظمی» از قاچاق از رویه‌ها و مبادی رسمی صورت گرفته است.

این گزارش مشکلاتی از جمله «عدم پیاده‌سازی کامل رویکردی سیستمی میان نهادها و دستگاه‌ها»،‌ «عدم ساماندهی وضعیت مرزنشینان و مبادلات مرزی»،‌ «تداوم حمایت از کالای قاچاق» و «عدم ساماندهی مداخله ارزی بانک مرکزی» را از نواقص این حوزه عنوان کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *