ایران ترامپ را به ایجاد ناامنی در آب‌های بین‌المللی متهم کرد

By | ۱۳۹۹-۰۲-۲۷

تقویت حضور نظامی آمریکا در منطقه کارائیب با هدف مقابله با انتقال بنزین از سوی ایران به ونزوئلا صورت گرفته است. جمهوری اسلامی ایران آمریکا را با “دزدان دریایی” مقایسه کرده و سیاست ترامپ را یک “قمار سیاسی” دانسته است.

یکی از مقامات ارشد دولت ترامپ روز پنجشنبه ۲۵ اردیبهشت (۱۴ مه) به خبرنگار رویترز گفته بود که آمریکا در حال بررسی اقداماتی است که می‌بایست مانع از تحویل بنزین ایران به ونزوئلا گردد.

گفته می‌شود که یک نفتکش ایرانی حامل سوخت از بندرعباس به سوی ونزوئلا در حرکت است. اپوزیسیون ونزوئلا مدعی شده است که ایران تصمیم دارد پنج نفتکش حامل سوخت به سوی ونزوئلا بفرستد.

هواپیمای بوئینگ پوسایدون 8 نیروی دریایی آمریکا

خبرگزاری رویترز روز شنبه ۱۶ مه با انتشار گزارشی از دوبی، به نخستین واکنش ایران نسبت به تهدید آمریکا پرداخته است. گفته می‌شود که آمریکا با فرستادن چند ناو جنگی به منطقه کارائیب بر آن است تا مانع از تحویل بنزین ایران به ونزوئلا شود.

جمهوری اسلامی رسما تا زمان انتشار این گزارش نسبت به خبری که از سوی خبرگزاری رویترز و به نقل از یک مقام ارشد دولت ترامپ منتشر کرده اعلام موضع نکرده است. حکومت ایران این وظیفه را برعهده “نورنیوز” نهاده است.

خبرگزاری رویترز، پایگاه خبری “نورنیوز” را رسانه‌ای نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی معرفی کرده است. در خبری که بر روی خروجی “نورنیوز” منتشر شده از جمله آمده است:

«در صورتی که آمریکا مشابه دزدان دریایی قصد ایجاد ناامنی در آبراهههای بین‌المللی را داشته باشد، دست به ریسکی خطرناک زده که به طور قطع بدون واکنش نخواهد ماند.»

افزایش حضور نظامی آمریکا

یک نفتکش حامل سوخت ایران که در ماه مارس در بندرعباس بارگیری کرده بود، روز چهارشنبه ۱۳ مه از کانال سوئز عبور کرد. بر اساس اطلاعات منتشرشده از سوی خبرگزاری رویترز، این نفتکش مسیر ونزوئلا را در پیش گرفته است.

در ماه آوریل نیز، جمهوری اسلامی ایران با انجام چند پرواز توسط ماهان‌ایر، مواد مورد نیاز پالایشگاه‌های ونزوئلا را به آن کشور حمل کرده بود.

ونزوئلا که یکی از کشورهای تولیدکننده نفت عضو اوپک است، در اثر تحریم‌ها و کمبود سرمایه قادر به بهره‌گرفتن از ظرفیت پالایشگاهی خود نیست و از این رو با کمبود بنزین روبه‌رو است.

دولت آمریکا تحویل مواد مورد نیاز پالایشگاه‌های ونزوئلا از سوی جمهوری اسلامی را محکوم کرده است. در همین رابطه، روز پنجشنبه ۱۴ مه، یک مقام ارشد دولت آمریکا گفته بود که این کشور در حال بررسی اقدامات متناسب برای مانع شدن از انتقال بنزین ایران به ونزوئلا است.

خبرگزاری رویترز به نقل از پایگاه خبری “نورنیوز” به تقویت حضور نظامی آمریکا در منطقه کارائیب اشاره کرده است.

“نورنیوز” درباره تقویت حضور نظامی آمریکا در این منطقه نوشته است: «اخبار دریافت شده از منابع مطلع حاکی است که نیروی دریایی آمریکا چهار ناو جنگی به همراه هواپیمای “پی‌‌۸ پوسایدون” از اسکادران VP-26 را به منطقه کارائیب اعزام کرده است.»

این پایگاه خبری این اقدام دولت آمریکا را “قمار جدید دولت ترامپ” ارزیابی کرده و نسبت به انجام هرگونه اقدامی علیه تحویل سوخت به ونزوئلا هشدار داده است.

آمریکا با اعلام حمایت خود از خوان گوایدو، رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا، مخالف هرگونه کمکی به دولت نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا است. افزون بر آن، آمریکا مدعی شده است که جمهوری اسلامی ایران در ازای تحویل سوخت به ونزوئلا از آن کشور چندین تن طلا دریافت کرده و این اقدام را مغایر با تحریم‌های نفتی ایران می‌داند.
دویچه وله :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *