واکنش قوه قضاییه به خودکشی زندانی استرالیایی در ایران

By | ۱۳۹۹-۰۳-۰۱

کایلی مور گیلبرت متهم است که با اسرائیل همکاری جاسوسی داشته است

پس از گذشت نزدیک به دو سال از بازداشت «کایلی مور گیلبرت»، شهروند استرالیایی، در ایران و محکومیت این استاد دانشگاه به ۱۰ سال حبس به اتهام جاسوسی، خبرهایی درباره شرایط بد روحی و روانی این زندانی به گوش می‌رسد.

کایلی مور گیلبرت، شهروند استرالیایی و استاد دانشگاه ملبورن که در ایران بازداشت و زندانی شده است – عکس از رسانه‌ها

دو هفته پیش رضا خندان، همسر نسرین ستوده، وکیل مدافع حقوق بشر محبوس در زندان، با انتشار خبری در صفحه فیس‌بوک خود نوشت که شرایط نامساعد روحی و روانی این زندانی استرالیایی باعث شده است که این استاد دانشگاه ملبورن «سه» بار دست به خودکشی بزند.

امروز اما غلام‌حسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه مدعی شد که کایلی مور گیلبرت مانند «سایر زندانیان» از خدمات «درمانی» بهره‌مند است و امکانات لازم نیز در اختیار او هست و به «صورت مداوم» با خانواده خود تماس تلفنی دارد.

پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر قوه قضاییه، خودکشی این زندانی استرالیایی را «ادعایی» خوانده که در «رسانه‌های وابسته به کشورهای بیگانه» مطرح شده است و خانواده‌ این زندانی خبرهای مربوط به خودکشی کایلی مور گیلبرت را «به شدت انکار کرده‌اند.»

پایگاه خبری ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در گزارش کوتاه خود نوشته است: «رسانه‌های وابسته به دولت‌های غربی ادعا می‌کردند کایلی مور گیلبرت سه بار در زندان خودکشی کرده و وضعیت بسیار نامناسبی دارد و بیم آن می‌ورد که جان خود را به زودی از دست بدهد، اما خانواده‌اش اذعان داشتند (که) در هفته‌های اخیر با وی صحبت کرده‌اند و او ادعا‌های مطرح شده در خصوص خودکشی یا شکنجه خود را به شدت انکار کرده و از سلامتی خوبی برخوردار است.»

بنا به نوشته گزارش پایگاه اصلاع‌رسانی قوه قضاییه، «پیگیری‌های خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی ستاد حقوق بشر نشان می‌دهد که کایلی مور گیلبرت در زندان مانند سایر زندانیان از خدمات درمانی بهره‌مند است و امکانات لازم نیز در اختیار او هست. برای مثال کتاب جهت مطالعه در اختیار دارد و هر زمان که درخواست کند، کتب مورد نیاز او تامین و به او ارائه خواهد شد.»

به نوشته این پایگاه اطلاع‌رسانی ستاد حقوق بشر قوه قضاییه، «خانم گیلبرت پس از آن که قضات دادگاه تجدید نظر در دادرسی عادلانه به این قطعیت رسیدند که ایراد و اعتراض موجه و مستدلی که موجبات فسخ دادنامه تجدیدنظر خواسته را فراهم نماید، احراز نشده، برای تحمل محکومیت خود که حبسی ده ساله است، به زندان رفت.»

بنا به ادعاهای مقامات قضایی جمهوری اسلامی ایران، کایلی مور گیلبرت، متهم است که با دولت اسرائیل همکاری کرده است. مقامات جمهوری اسلامی ایران هیچ جزئیات قانع‌کننده‌ای از این ادعا اعلام نکرده‌اند.

این استاد مطالعات اسلامی دانشگاه ملبورن زمانی که در شهریورماه ۱۳۹۷ برای شرکت در کنفرانس «شیعه‌شناسی» در قم به ایران سفر کرده بود، در مسیر بازگشت و در فرودگاه «امام خمینی» بازداشت شد.

پیش‌تر، انتشار نامه‌هایی از این زندانی، حکایت از وضعیت نامناسب روحی این زندانی اهل کشور استرالیا داشت. در یکی دیگر از نامه‌های او که به بیرون زندان درز کرد، گفته بود که با «درخواست» وزارت اطلاعات برای «همکاری» مخالفت کرده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که کایلی مور همچنان در سلول انفرادی نگهداری می‌شود. کایلی مور پیش‌تر گفته بود برای خرید غذا پول کافی در اختیار ندارد.

کایلی مور گیلبرت دانش‌آموخته دانشگاه کمبریج است و علاوه بر استرالیا، تابعیت بریتانیایی نیز دارد.

ایندیپندنت فارسی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *