محمود صادقی: وزیر دفاع تخطی اپراتور از ضوابط را علت شلیک به هواپیمای اوکراینی اعلام کرد

By | ۱۳۹۹-۰۳-۰۳

محمود صادقی، نماینده مجلس دهم، جمعه دوم خرداد گفته است، وزیر دفاع جمهوری اسلامی تخطی اپراتور از مقررات و «ضوابط» را دلیل شلیک موشک‌های سپاه پاسداران به سوی هواپیمای اوکراینی در آسمان تهران اعلام کرد.

محمود صادقی در حساب توئیتری خود نوشته است که هفته گذشته، وزیر دفاع در پی پرسش او و دو نماینده دیگر مجلس در مورد علت هدف گرفتن هواپیمای مسافربری از سوی سپاه پاسداران این پاسخ را داده است.

این نماینده مجلس نوشته است: «سه‌شنبه گذشته وزیر دفاع در پاسخ به سوال اینجانب، تخطی اپراتور از ضوابط مربوط به اقدام در وضعیت محدود (لزوم کسب مجوز) و عدم ارتباط گیری و اتکا به اطلاعات مبهم دریافتی را علت شلیک به هواپیمای مسافربری اوکراینی اعلام کرد.»

پیش از این، شکرالله بهرامی، رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح ایران گفته بود یک نفر به خاطر این پرونده در بازداشت به‌ سر می‌برد و چند نفر نیز به عنوان متهم احضار شده‌اند.

پرواز شماره ۷۵۲ هواپیمایی بین‌المللی اوکراین صبح روز ۱۸ دی ۱۳۹۸ با شلیک پدافند هوایی سپاه پاسداران سرنگون شد و ۱۷۶ سرنشین آن کشته شدند.

پس از انکار اولیه مقام‌های نظامی و سیاسی جمهوری اسلامی، سرانجام ستاد کل نیروهای مسلح سه روز بعد اعلام کرد که پس از حملات انتقام جویانه ایران به دو پایگاه نظامی آمریکا در عراق به‌ دنبال کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه، این نیرو «به خطا» به هواپیمای مسافربری شلیک کرده است.

جمهوری اسلامی تاکنون مانع بررسی جعبه سیاه این هواپیما شده و به طور شفاف اطلاعات مرتبط با سرنگونی این هواپیمای مسافربری را منتشر نکرده است.

در همین زمینه، وزیران خارجه اوکراین و کانادا، روز دوشنبه هفته جاری بار دیگر ضمن تبادل نظر درباره گام‌های ضروری برای پیشبرد تحقیقات سرنگونی هواپیمای اوکراینی در ایران، گفته بودند٬ از ترغیب ایران به پذیرش مسئولیت و پرداخت غرامت دست بر نخواهد داشت.

در حالی‌که تهران می‌گوید که تحقیقات گسترده و دقیق در رابطه با سرنگونی پرواز ۷۵۲ ادامه دارد، اما هفته جاری مقامات اوکراینی جزئیات تازه‌ای از آخرین دقایق پرواز ۷۵۲ خطوط هوایی اوکراین را که هدف موشک‌های سپاه پاسداران در آسمان تهران قرار گرفت، منتشر کرده‌اند.

الکساندر رووین، رئیس مؤسسه تحقیقات پزشکی قانونی اوکراین، به رسانه‌های این کشور گفت که شواهد به دست آمده نشان می‌دهد مسافران هواپیمای اوکراین‌اینترنشنال پیش از برخورد دو موشک با هواپیما، از صندلی‌های خود بلند شده بودند.

به گفته این مقام وزارت دادگستری اوکراین، بر اساس قوانین پروازی، تا ارتفاع چهار هزار متری، مسافران باید کمربندهای خود را بسته نگه داشته و نشسته باشند، در حالی که از بقایای هواپیما فقط چهار عدد از صندلی‌های مسافران پیدا شد.

به گفته الکساندر رووین، از شواهد جدید چنین برمی‌آید که پیش از سقوط هواپیما، وحشت در کابین و بین مسافران حکمفرما بوده و آنها از صندلی‌های خود برخاسته بودند و داخل هواپیما در حال آتش‌سوزی بوده و از سوراخ‌های ایجادشده در بدنه دود سیاه بیرون می‌آمده است.

به گفته این مقام اوکراینی، پس از اصابت موشک‌های سپاه، این هواپیما «۳.۵ دقیقه» در آسمان بوده و پس از این مدت به زمین برخورد کرده است.

با این حال، اوکراین تأکید کرده است که اجازه نخواهد داد پرونده پرواز ۷۵۲ بدون نتایج قابل قبول ختم شود.

پس از سرنگونی این هواپیمای مسافربری، اعتراضاتی در چندین شهر ایران برگزار شد و بر اساس گزارش‌های رسمی قوه قضائیه، ده‌ها نفر در ارتباط با این اعتراضات، بازداشت شدند.

سازمان دیدبان حقوق بشر روز جمعه، ۱۹ اردیبهشت، در بیانیه‌ای به محکومیت دست‌کم ۱۳ نفر در ایران به‌ دلیل اعتراض به سرنگونی این هواپیمای مسافربری به دست سپاه پاسداران اعتراض کرد.

رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *