دستور روحانی برای تبدیل ذرت‌های آلوده به الکل

By | ۱۳۹۹-۰۳-۰۷

نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران می‌گوید حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران دستور داده ذرت‌های آلوده دامی امحانشده، به الکل تبدیل شوند.

نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران

به گزارش روز سه‌شنبه، ششم خرداد خبرگزاری ایرنا، خانم پیروزبخت گفته که آقای روحانی در ستاد مقابله با کرونا و برای «رفع بخشی از مشکلات بهداشتی مردم»، این دستور را صادر کرده است.

به گفته وی، تبدیل ذرت‌های آلوده به الکل، با نظارت وزارت بهداشت اجرایی خواهد شد.

اشاره وی به واردات ۵۱۳ هزار تن ذرت از برزیل طی سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ از سوی شرکت‌های عمدتا خصوصی است که تنها ۳۶۸ هزار تن از آنها با گرفتن تاییدیه و گواهی سلامت ترخیص و توزیع شدند.

نزدیک به ۱۴۵ هزار تن باقی‌مانده، به‌دلیل مغایرت با استاندارهای لازم و حاوی بودن سمی به نام آفلاتوکسین، در گمرک بندر خمینی انبار شدند.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، اواخر بهمن سال ۹۸ نیز گفته بود که آقای روحانی دستور داده بخش کوچکی از این ذرت‌های وارداتی به یکی از کشورهای همسایه که شاخص‌های استاندارد آن مشکلی در پذیرش این ذرت‌ها نداشت، برای استفاده یا تبدیل، ارسال شود. وی به نام این کشور اشاره‌ای نکرد.

مصرف الکل در ایران همواره حواشی زیادی به همراه داشته و اخیراً از زمان شیوع ویروس کرونا در ایران، صدها نفر بر اثر مصرف الکل صنعتی تقلبی جان باخته‌اند.

کیانوش جهان‌پور، سخنگوی وزارت بهداشت که پیش از این تعداد افراد جان‌باخته اخیر بر اثر نوشیدن مشروبات الکلی تقلبی در ایران را ۷۰۰ نفر اعلام کرده بود، هفتم اردیبهشت این آمار را ۵۲۵ نفر اعلام کرد.

به گفته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی در استان‌های ایران، این قربانیان برای «پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا» اقدام به خوردن یا غرغره الکل کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *