اتحادیه اروپا تلاش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را رد کرد

By | ۱۳۹۹-۰۳-۲۰

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، می‌گوید با توجه به اینکه آمریکا از برجام خارج شده است دیگر نمی‌تواند از حق حضور قبلی خود در برجام برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران استفاده کند.

آمریکا، فرانسه، بریتانیا، آلمان، روسیه و چین تیرماه سال ۱۳۹۴ با ایران بر سر کاهش شدید فعالیت‌های هسته‌ایش به توافق رسیدند. بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل که در حمایت از برجام صادر شد، تحریم تسلیحاتی ایران اواخر مهرماه امسال به پایان می‌رسد، اما آمریکا به دنبال تمدید این تحریم‌ها است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه می‌گوید که آمریکا دیگر نمی‌تواند مدعی شود که نقشی در برجام دارد چون از آن خارج شده است.

آمریکا اردیبهشت سال ۹۷ از برجام خارج شد و تحریم‌های سختی علیه ایران اعمال کرده است.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز سه‌شنبه ۲۰ خرداد پس از گفت‌وگو با وانگ یی وزیر خارجه چین به خبرنگاران گفت: از آنجا که آمریکا از برجام خارج شده است دیگر نمی‌تواند مدعی شود که نقشی در برجام دارد.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، پیشتر گفته بود که برجام جدا از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است و این قطعنامه همچنان آمریکا را «مشارکت‌کننده» در توافق هسته‌ای می‌داند.

آقای بورل گفت: ایالات متحده از برجام خارج شده و نمی‌تواند مدعی شود که هنوز هم عضوی از برجام و توافق هسته‌ای است: «این روشن است، آنها خارج شدند».

با این‌حال آمریکا می‌گوید که تمدید تحریم تسلیحاتی ایران هنوز از اولویت‌های سیاست خارجی این کشور است.

سرگئی لاورف وزیر خارجه روسیه روز دوشنبه دولت دونالد ترامپ را متهم کرد که کارزاری با انگیزه سیاسی علیه ایران به راه انداخته و خواستار «محکومیت جهانی» آمریکا به دلیل توسل این کشور به شورای امنیت سازمان ملل برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران شد.

برخلاف آمریکا، اتحادیه اروپا برجام را توافقی کلیدی برای امنیت منطقه و جهان می‌داند و در تلاش است که این توافق حفظ شود.

آمریکا با تهیه پیش‌نویسی در شورای امنیت سازمان ملل خواستار عدم انقضای تحریم تسلیحاتی ایران در مهرماه امسال شده است.

برخی رسانه‌ها، از جمله نیویورک تایمز، گزارش داده‌اند که در صورت مخالفت روسیه و چین با این پیش‌نویس، احتمالا آمریکا به این استدلال حقوقی روی خواهد آورد که هنوز «جزو یکی از مشارکت‌کنندگان برجام» است و از این رو می‌تواند اصطلاحا «مکانیسم ماشه» را فعال کند و مانع از وتوی آنها شود.

علی ربیعی سخنگوی دولت ایران اردیبهشت امسال تهدید کرد که تمدید تحریم تسلیحاتی ایران «پیامدهای وخیمی» برای منطقه خواهد داشت و مجتبی ذالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز از احتمال خروج از ان‌پی‌تی در صورت این اتفاق سخن گفت.

ایران از زمان خروج آمریکا از برجام طی چند مرحله از برخی تعهداتش در چارچوب این توافق هسته‌ای عدول کرده است.

منابع: خبرگزاری آسوشیتدپرس، رادیو فردا/ ف.ق/ ک.ر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *