ورود سپاه به صنعت ۱۵ میلیارد دلاری خودرو برای اجرای دستورات خامنه‌ای

By | ۱۳۹۹-۰۳-۲۱

با وجود گزارش‌های قبلی مبنی بر خروج نهادهای نظامی از اقتصاد ایران، فرمانده نیروی هوافضای سپاه از تشکیل یک کمیته مشترک بین سپاه و وزارت صنعت برای ورود این نهاد نظامی به حوزه خودرو خبر داده است.

به گزارش وب‌سایت سپاه نیوز، امیرعلی حاجی‌زاده که روز سه‌شنبه ۲۰ خرداد در پایان جلسه با سرپرست وزارت صنعت ایران سخن می‌گفت، هدف از این کار را «انتقال تجربیات و اطلاعات سپاه در حوزه تحقیقات» به خودروسازان اعلام کرده است.

امیرعلی حاجی‌زاده (راست) فرمانده نیروی هوافضای سپاه در حال بازدید از یک کارخانه خودروسازی

حسین مدرس خیابانی، سرپرست وزارت صنعت، هم پس از پایان این دیدار گفته است از فناوری‌ها و امکانات در حوزه موشکی که مرتبط با صنایع خودرو است، استفاده می‌کنیم.

فرمانده نیرو هوای فضای سپاه و سرپرست وزارت صنعت همچنین به سخنان علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در زمینه صنایع دفاعی و خودرو هم اشاره کرده‌ و گفته‌اند که این اظهارات یک «تکلیف» بر دوش آنها قرار داده است.

آیت‌الله خامنه‌ای روز ۱۷ اردیبهشت امسال گفت: «آن ذهن و فکری که می‌تواند ماهواره را تولید کند»، می‌تواند «خودرو با مصرف پنج لیتر بنزین در یکصد کیلومتر» هم تولید کند.

سپاه پاسداران تاکنون هیچ فعالیت اعلام‌شده‌ای در زمینه خودروسازی نداشته است. با این حال در سال‌های گذشته پیشنهادهایی درباره ورود این نهاد نظامی به عرصه خودروسازی منتشر شده بود.

منوچهر منطقی، مدیر پیشین شرکت ایران‌ خودرو، آذر سال ۸۸ پیشنهاد کرد که سهام شرکت‌های سایپا و ایران‌ خودرو به بنیاد تعاون سپاه واگذار شود.

امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه، نیز آذرماه پارسال گفت: «بسیاری از مردم با توجه به کیفیت خودروهای داخلی، انتظار دارند سپاه به این صنعت ورود کند و خودروهای باکیفیت بسازد».

او ۹ خرداد امسال در اظهارنظر دیگری گفت: سپاه یک «صنعت فناورانه» در اختیار دارد که آماده انتقال آن به صنعت خودرو، «به خصوص گروه صنعتی ایران خودرو» است.

برنامه‌ریزی و تمایل ورود سپاه به صنعت خودروسازی در حالی صورت می‌گیرد که پیش از این گزارش‌هایی درباره خروج نظامیان از اقتصاد منتشر شده بود.

امیر حاتمی، وزیر دفاع ایران، دی‌ماه سال ۹۶ خبر داد که رهبر جمهوری اسلامی به ستاد کل نیروهای مسلح ایران مأموریت داده است تا نیروهای مسلح از فعالیت‌های اقتصادی «غیرمرتبط خارج شوند».

به نظر می‌رسد با توجه به اظهارات تازه فرمانده نیروی هوافضای سپاه، خودروسازی جزو مجموعه فعالیت‌های اقتصادی «غیرمرتبط» با سپاه ارزیابی نشده است.

علاوه بر این، ۳۰ اردیبهشت امسال، مجلس شورای اسلامی در گزارش تحقیق و تفحص خود از دو شرکت خودروسازی «ایران خودرو» و «سایپا» اعلام کرد که دخالت نهادهای امنیتی در این شرکت‌ها باعث افزایش فساد و زیان‌دهی آنها شده است.

مشخص نیست چرا با وجود مخالفت و هشدار مجلس درباره فعالیت نهادهای امنیتی در حوزه خودروسازی، اکنون نهادهای نظامی وارد این حوزه شده‌اند.

بر اساس آمارهای سازمان بین‌المللی تولیدکنندگان وسایل نقلیه، تولید خودرو ایران در سال ۲۰۱۹ با ۲۵ درصد کاهش نسبت به سال قبل از آن، به ۸۲۱ هزار دستگاه رسیده که ۷۷۰ هزار دستگاه آن خودروهای سواری بوده است.

با وجود کاهش شدید تولید خودرو در ایران، بازار خودرو که ارزش آن بین ۱۲ تا ۱۵ میلیارد دلار در سال برآورد شده است، کماکان یکی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین بازارهای تولید و دلالی در اقتصاد ایران محسوب می‌شود.
رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *