معمای مرگ آقای بازپرس، چه کسانی نگران بازگشت منصوری به ایران بودند؟

By | ۱۳۹۹-۰۳-۳۱

خبر مرگ غلامرضا منصوری در بیرون هتلی در رومانی به جنجال‌های “پرونده طبری” دامنه جدیدی بخشیده است. وکیل او می‌گوید که او و خانواده منصوری خبر را از رسانه‌ها شنیده‌اند. حسام‌الدین آشنا نسبت به “داروی نظافت” هشدار داده است.

خودکشی یا قتل؟ جسد غلامرضا منصوری، بازپرس پیشین فرهنگ و رسانه و متهم ردیف نهم پرونده فساد مالی موسوم به “پرونده طبری” روز جمعه ۳۰ خرداد (۲۹ ژوئن) در کنار هتلی در رومانی کشف می‌شود. مرگ کسی که می‌توانست در پرونده یادشده به بسیاری از پرسش‌ها پاسخ دهد، کنجکاوی زیادی برانگیخته و به جنجال برخاسته از این پرونده ابعاد جدیدی بخشیده است.

امیرحسین نجف‌پور ثانی، وکیل غلامرضا منصوری می‌گوید که خبر مرگ را از رسانه‌های ماهواره‌ای شنیده است. او می‌گوید که منصوری همان روز جمعه، حدود ساعت ۱۱ صبح با خانواده خود تماس گرفته و حال او مساعد بوده است.

افزون بر آن، بر اساس اظهارات نجف‌پور ثانی، منصوری تا ساعت ۱۵ و ۱۵ دقیقه همان روز جمعه ارتباط اینترنتی داشته و اپلیکیشن واتس‌آپ او فعال بوده است.

از شوخی توییتری تا اتهام جدی

وکیل بازپرس منصوری می‌گوید که پس از شنیدن خبر مرگ موکل خود ابتدا به آن همچون یک شوخی توییتری نگریسته است. اما پس از آن، شوکه شده است.

روزنامه “اعتماد” در ادامه گزارشی که درباره مرگ غلامرضا منصوری منتشر کرده به نقل از نجف‌پور ثانی نوشته است که “تایید خبری را که آن دقایق بیشتر شبیه به یک شوخی توییتری بود تا حقیقت عجیب یک پرونده جنجالی” ضرورت پیگیری حقوقی علت مرگ را باعث شده است.

همین روزنامه در ادامه نوشته است: «حالا با وجود بی‌خبری از اینکه منصوری خودکشی کرده یا کشته شده، افکار عمومی می‌خواهد بداند چه کس یا کسانی نگران حضور منصوری در دادگاه بوده‌اند؟ پرسشی که پاسخ به آن می‌تواند گره از معمای مرگ مشکوک آقای بازرس باز کند.»

“جعبه سیاه پرونده اکبر طبری”

در این نکته که غلامرضا منصوری، بازپرس پیشین فرهنگ و رسانه، پیش از شروع دادگاه ناظر بر پرونده “اکبر طبری” از ایران گریخته است، شاید جای تردید چندانی نباشد.

وجود تلفن همراه روشن منصوری در ایران پس از خروج او از کشور می‌تواند شک‌های زیادی برانگیزد. خود او گفته به قصد درمان به اروپا رفته و تنها به دلیل شیوع ویروس کرونا و بسته شدن مرزها قادر نبوده به ایران بازگردد.

او حتی از آمادگی خود برای حضور در دادگاه سخن گفته بود. سعید منصوری، که گفته می‌شود برادر غلامرضا منصوری است، خبر دستگیری او را توسط اینترپل به رسانه‌ها کشانده بود. خبری که از سوی غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه نیز تایید شده بود.

منبع خبری یادشده حضور احتمالی غلامرضا منصوری در دادگاه را “جعبه سیاه پرونده اکبر طبری” خوانده و نوشته است که این جعبه سیاه با مرگ منصوری “زیر خاک مدفون شده تا بار دیگر افشای برخی اسرار بماند برای شهود و شهادت تاریخ”.

نظر نیروی انتظامی

ساعتی پس از انتشار خبر فوت قاضی (سابق) منصوری، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی علت مرگ را “خودکشی” اعلام کرد. سردار هادی شیرزاد، رئیس پلیس بین‌الملل ناجا گفته است: «پیامی از اینترپل بخارست (کشور رومانی) دریافت کردیم مبنی بر اینکه برای فرد تحت تعقیب اعلان قرمز آقای “غلامرضا منصوری” یک حادثه غیرمترقبه رخ داده و وی خود را از پنجره هتل محل اقامتش در بخارست به پائین پرت کرده است.»

این مقام نیروی انتظامی ایرانی همچنین گفت که پلیس بین‌الملل جمهوری اسلامی ایران با ارسال نامه‌ای به پلیس اینترپل رومانی درخواست جسد متوفی را کرده است.

ابهام درباره علت مرگ منصوری

بر اساس گزارشی که خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران “ایرنا” روز شنبه ۳۱ خرداد منتشر کرده، علی باقری، معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه علت مرگ قاضی منصوری را مبهم اعلام کرده است.

او مدعی شده که هنوز پلیس رومانی علت مرگ منصوری را اعلام نکرده است. او می‌پرسد که چرا در شرایطی که منصوری توسط اینترپل تحت نظر بوده چنین “اتفاقی” رخ داده است؟ او تصریح کرده است: «قضیه مبهم و مشکوک است».

سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، نیز عصر جمعه ۳۰ خرداد درست چند ساعت پس از درگذشت منصوری در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره علت درگذشت او، تنها گفت که جمهوری اسلامی منتظر انتشار گزارش رسمی علت این حادثه از سوی مقامهای رسمی رومانی است.

روزنامه “ایران” نیز به نقل از یوسف مولایی، استاد روابط بین‌الملل دانشگاه تلویحا به پرسش ناظر بر چگونگی فرار غلامرضا منصوری از ایران پرداخته و پرسیده است: «ایران قصور کرده یا رومانی؟»

این در حالی است که به گزارش “شهرآرانیوز” حسام‌الدین آشنا، مشاور روحانی در حساب توییتری خود نسبت به پرده‌پوشی در پرونده اکبری هشدار داده و نوشته است:

«بدون وجود شبکه‌هایی فعال در هر سه قوه و چه بسا نهادهای دیگر بعید است فسادی شکل بگیرد که یک متهمش در رومانی از دنیا رانده شود. نکند سر و ته پرونده زده شود. لطفا مراقب داروی نظافت باشید.»

خودکشی یا قتل باعث شده که “جعبه سیاه” پرونده اکبر طبری از دسترس خارج شود. پرسش این است که غلامرضا منصوری، متهم ردیف نهم “پرونده طبری” چه چیزی برای گفتن داشته و چه کسانی از طرح آن واهمه داشته‌اند؟
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *