دلار ۲۰هزارتومانی چه بر سر مستضعفان می‌آورد؟

By | ۱۳۹۹-۰۴-۰۵

این هفته دلار آمریکا در باراز ارز ایران به مرز ۲۰ هزار تومان رسید؛ این درحالیست که مسئولان دولتی بارها و بارها ادعا کردند حتما نرخ ارز را کنترل خواهند کرد؛ دولت بارها علت پایین آمدن ارزش سرمایه‌های ریالی مردم و به طبع آن کاهش قدرت خرید را در جایی غیر از خود نشان کرد.

روحانی امروز گفت: شرایط امروز ناشی از تحریمها و کروناست. این در حالیست که به گفته یک کارشناس اقتصادی در ایران، مشکل اساسی در همان کژکارکردی‌های نظامات سیاستگذاری دولت است.مرتضی افقه می‌گوید: آقایان ممکن است تصور کنند با کنترل نقدینگی و به صورت تصنعی، اسمی یا به زور یک رقمی را برای تورم در همان محدوده هدف اعلام کنند اما حتی اگر این اتفاق هم بیفتد، به قیمت تشدید رکود خواهد بود، یعنی با کنترل نقدینگی، بسیاری از تقاضاها را کنترل کنند و این کاهش تقاضا، باعث کاهش تقاضا برای تولید و متوقف شدن چرخ بسیاری از کارخانجات شود؛ حاصل این رویه، اخراج گسترده نیروی کار خواهد بود.

وی افزود: با این حال ادعا خواهند کرد که تورم را کنترل کرده‌ایم کما اینکه معتقدم با این شرایطی که داریم، حتی با کنترل سفت و سختِ نقدینگی هم نمی‌توانند تورم را روی رقم ۲۰ یا ۲۲ درصد کنترل کنند. با روند فعلی، تورم واقعی حداقل بالای ۴۰ درصد خواهد بود.این استاد دانشگاه گفت: بدون تردید همین امروز هم که اعلام کرده‌اند تورم خرداد ماه به ۲۷.۸ درصد کاهش یافته، تورم واقعی سبد خانوار بالای ۴۰ درصد و تورم واقعی و ملموسِ اقلام اساسی ازجمله خوراکی‌های اصلی بالای ۶۰ درصد است؛ همین امروز با این معادلات ناکارآمد و معیوب اقتصادی، افزایش دستمزد ۲۶ درصدی کارگران بلعیده شده است؛ به راستی تا پایان سال چه بر سر سفره‌های خالی طبقه‌ی کارگر خواهد آمد؟!

با رسیدن قیمت دلار به ۲۰هزار تومان برخی رسانه‌ها در ایران آن را به نماز آیات دیروز در مجلس ولایت ربط دادند. از جمله روزنامه اقتصاد سرآمد در تیتر صفحه اول خود با تصویر جالبی نوشت: دلار ۲۰۰.۰۰۰ریال، سکه ۸۰.۰۰۰.۰۰۰ریال، مجلس نماز وحشت هم بخوان! هر چه کردیم یک متن در شرح این تیتر بنویسیم، دیدیم چه جای شرح دارد؟ مردم خود به همه چیز واقف‌اند.روزنامه وطن امروز هم نوشت: قیمت دلار در دولت روحانی ۶برابر شد که در تمام دولت های پیشین این رشد بی‌سابقه بوده است.امروز همزمان هر یورو نیز در بازار آزاد تهران تا ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *