هشدار احمدی‌نژاد درباره ‘قرارداد ۲۵ ساله مخفیانه’ ایران با یک کشور خارجی

By | ۱۳۹۹-۰۴-۰۹

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور پیشین ایران، درباره یک قرارداد ۲۵ ساله “پنهان” و “دور از چشم ملت ایران” با یک کشور خارجی هشدار داده است.

به گفته آقای احمدی‌نژاد “هر قراردادی که مخفیانه و بدون در نظر گرفتن خواست و اراده ملت ایران با طرف‌های خارجی منعقد شود و برخلاف منافع کشور و ملت باشد، معتبر نیست و ملت ایران آن را به رسمیت نخواهد شناخت.”

به نظر می‌آید اشاره رئیس‌جمهور پیشین ایران به “برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های جامع ایران و چین” باشد که یکشنبه اول تیرماه پیش‌نویس آن در هیات دولت تصویب شد.

سایت دولت بهار متعلق به حامیان آقای احمدی‌نژاد از سخنرانی دیشب او در استان گیلان گزارش کرده که در آن گفته است: “شنیده‌ام که در حال مذاکره هستند و می خواهند یک قرارداد جدید ۲۵ ساله با یک کشور خارجی منعقد کنند و هیچکس هم خبر ندارد.”

آقای احمدی‌نژاد ادعا کرده که متن توافق هسته‌ای ایران با کشورهای غربی به نام برجام هم از نظر نمایندگان مجلس و مردم “مخفی” نگه داشته شده بود.

او خطاب به دولت گفت: “اگر اجازه دهید ملت از محتوای توافقات و معاهدات با طرف‌های خارجی اطلاع پیدا کند، به نفع خود شما خواهد بود زیرا افکار ملت فعال می‌شود و پیشنهاد می‌دهد و مطالبه می‌کند و اگر خللی یا اشکالی باشد، اصلاح می‌شود.”

برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های جامع ایران و چین چیست؟

دولت پیش‌نویس این برنامه را هفته گذشته با حضور رئیس‌جمهور ایران تصویب کرد و به وزارت خارجه مأموریت داد تا با طرف چینی درباره جزئیات برنامه به توافق برسد و متن اصلی را برای امضا بین دو کشور آماده کند.

جزئیات این برنامه هنوز اعلام نشده است.

سال گذشته، پیش از مطرح شدن تصویب این برنامه، اخباری درباره سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیارد دلاری چین در بخش انرژی ایران منتشر شد، هرچند مقام‎‌های ایران به طور رسمی چیزی در این باره نگفته بودند.

نشریه پترولیوم اکونومیست چاپ بریتانیا در مطلبی در سوم سپتامبر ۲۰۱۹ مدعی شد که در سفر جواد ظریف به چین، قراردادی بین دو طرف امضا شده که مفاد آن از عموم پنهان نگه داشته شده است.

در مطلب پترولیوم اکونومیست ادعا شده بود که بر اساس این قرارداد، چین در طول چند سال و به طور عمده در پنج سال اول ۲۸۰ میلیارد دلار در بخش انرژی، نفت و گاز ایران سرمایه‌گذاری می‌کند و ۱۲۰ میلیارد دلار هم در بخش زیرساخت‌های حمل و نقل و جاده‌ها سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

این شامل حضور ۵ هزار متخصص و کارگر چینی در ایران است و همچنین نفت و گاز ایران به طور توافقی از قبل به چین فروخته می‌شود ضمن آنکه چین می‌تواند پول محصولات خریداری شده را با دو سال تاخیر پرداخت کند.

اما محمدجواد ظریف، در مصاحبه با ایرنا، این ادعاها را تکذیب کرد و گفت “توافقی در کار نیست که بندهایی داشته باشد.”

آقای ظریف پارسال گفته بود که یک پیشنهاد برای برنامه‌ای ۲۵ ساله مطرح شده که “تازه باید بنشینیم و شروع به نوشتن توافق کنیم.”

بی بی سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *