گزارش‌گران بدون مرز: مجازات اعدام برای روح‌الله زم مدیر آمدنیوز حکمی غیر قابل پذیرش در دادگاهی ناعادلانه

By | ۱۳۹۹-۰۴-۱۱
گزارش‌گران بدون مرز (RSF) صدور حکم اعدام را برای روح الله زم مدیر کانال اطلاع‌رسانی آمدنیوز محکوم می‌کند. و خواهان لغو فوری این حکم غیر قابل پذیرش است.
پنج ماه پس آغاز محاکمه روح‌الله زم از مخالفان جمهوری اسلامی و مدیر کانل اطلاع رسانی آمدنیوز و صدای مردم  امروز ۱۰ تیر ۱۳۹۹ غلامحسین اسماعیلی سخنگوی دستگاه قضایی در نشست خبری اعلام کرد « دادگاه ۱۳ مورد از عناوین ریز اتهامات را توام با هم از مصادیق افساد فی الارض دانسته و بدین جهت حکم اعدام صادر کرده است » 
روح‌الله زم از مخالف جمهوری اسلامی پس از رویدادهای ۱۳۸۸ از ایران خارج و در سال ۲۰۱۱ به فرانسه پناهنده شد. در ۲۲ مهر ۱۳۹۸  اطلاعات سپاه پاسداران وی را از عراق ربود و به ایران برد.  روح‌الله زم به دلیل برخی روابط با نهادهای امنیتی خارج از کشور دارای شخصیتی پرمناقشه بود که بنا بر بسیاری از منابع گاه از سوی نهادهای اطلاعاتی رژیم برای انتشار خبرهای برساخته و فریب‌خبر مورد سواستفاده قرار می‌گرفت.
دادگاه او با ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتیبرگزار شد، که سال‌هاست که به جلادی برای روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران بدل شده است . گزارش‌گران بدون مرز پیشتر خطر صدور حکم اعدام برای روح الله زم را نکوهش کرده بود.
رضا معینی مسوول دفتر ایران و افغانستان RSF در این باره گفت : « روح‌الله زم پس ربودن و بازداشت غیرقانونی، در دادگاهی ناعادلانه به مجازات غیر انسانی مرگ محکوم شده است. ما خواهان لغو فوری این حکم از سوی مقامات قضایی هستیم.  در کشوری که بارها از سوی سازمان ملل برای صدور شمار بسیار مجازات اعدام‌ نکوهش شده است. این محاکمه و حکم باید با صدایی رسا محکوم شود.»
جمهوری اسلامی ایران دررده‌بندی جهانی آزادی مطبوعات ۲۰۲۰ گزارش‌گران بدون مرز از میان ١٨٠ کشور جهان در رده ۱۷۳ قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *