روحانی: ضربه سیاسی آمریکا به برجام با اقدام قاطع ایران روبه‌رو می‌شود

By | ۱۳۹۹-۰۴-۱۱

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، می‌گوید جمهوری اسلامی «ضربه سیاسی» به برجام را تحمل نمی‌کند و تنها در صورت اجرای کامل تعهدات غرب در توافق برجام، تهران تعهدات خود را بار دیگر به طور کامل اجرا خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، آقای روحانی روز چهارشنبه، یازدهم تیر، در جلسه هیئت دولت همچنین هشدار داد که «ضربه سیاسی» به توافق اتمی با «اقدام قاطع» ایران مواجه خواهد شد.

وی گفته که آمریکا تاکنون به برجام «ضربه اقتصادی» زده است، اما اگر بخواهد به برجام ضربه سیاسی بزند، جمهوری اسلامی ایران تحمل نمی‌کند. او آمریکا را به مواجهه با «اقدام قاطع» ایران در این صورت تهدید کرد.

دولت دونالد ترامپ از توافق اتمی صورت گرفته در دولت پیشین، یعنی دولت باراک اوباما، خارج شد و تحریم‌های شدیدی را علیه ایران اجرا کرده‌ است.

اما آن‌ چه این روزها در مرکز تلاش‌های واشینگتن قرار گرفته جلوگیری از پایان تحریم‌های تسلیحاتی‌ ایران است که با دستیابی به «برجام» و بر پایه قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل به‌ مدت پنج سال جریان داشت و روز ۲۷ مهر امسال به پایان می‌رسد.

گفته‌های روز چهارشنبه آقای روحانی واکنشی است به جلسه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل که یک روز سه‌شنبه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، روحانی در ادامه اظهاراتش گفت: «هر ساعتی که طرف ۱+۴ حاضر شود به تمام تعهدات خود عمل کند، جمهوری اسلامی ایران هم به تعهدات برجامی خود عمل می‌کند و به این تعهد بازمی‌گردد.»

وی اضافه کرد که با آن‌که «طرف مقابل نتوانست» تعهدات خود را اجرا کند، ولی «ما یک سال تعهدات خود را اجرا کردیم و سپس به صورت تدریجی تعهدات خود را کاهش دادیم.»

رئیس‌ جمهوری ایران بار دیگر تکرار کرد که اگر طرف‌های غربی به تعهدات خود بازگردند، ایران نیز «همان روز» تعهدات خود را اجرایی می‌کند.

اظهارات روحانی در شرایطی بیان می‌شود که ایالات متحده به طور جدی خواستار تمدید تسلیحاتی ایران است و بریتانیا، فرانسه و آلمان، سه کشور اروپایی عضو توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران هم اعلام کرده‌اند که تحریم اروپایی صادرات اسلحه و تکنولوژی ساخت موشک به ایران تا سال ۲۰۲۳ ادامه دارد.

با این حال وزرای خارجه این سه کشور از تهدید آمریکا برای توسل به مکانیسم ماشه در صورت تمدید تسلیحاتی ایران استقبال نکرده و هشدار داده‌اند که این اقدام نتایجی جدی خواهد داشت که با تلاش‌های اروپا برای حفظ برجام در تضاد است.

در همین حال برایان هوک، نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران، روز سه‌شنبه در جریان مصاحبه‌ای در اسرائیل گفت: «همان‌ طور که رئیس‌جمهوری آمریکا تاکید کرده ایران نباید به سلاح اتمی دست یابد و گزینه نظامی در این مورد همیشه روی میز است.»

مقام‌های ایران تاکید دارند به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیستند. آن‌ها در عین حال گفته‌اند با پایان تحریم‌های تسلیحاتی قادر به خرید و فروش جنگ‌افزار خواهند بود.

منابع: ایسنا، ایرنا و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *