کمک‌های جامعه جهانی به ایران در دوران کرونا به کجا رفته است؟

By | ۱۳۹۹-۰۴-۱۱

قطر و چین همواره پیش‌تاز کمک به ایران در دروان کرونا بودند

روز گذشته با رکوردزنی تعداد مبتلایان و جان‌باختگان کرونا در ایران وزارت بهداشت انجام تست کرونا را به دلیل کمبود کیت‌های تشخیص در کشور محدود کرد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در وزارت بهداشت گفت درمان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ رایگان نیست و بیماران فاقد بیمه باید هزینه درمان خود را پرداخت کنند. هزینه تست تشخیص کرونا نیز در ایران مشمول بیمه درمانی نمی‌شود. در حالی‌که به گفته سخن‌گوی وزارت امورخارجه در فروردین ماه، درمان اتباع خارجی مبتلا به کرونا در ایران رایگان است. گفته می‌شود در ایران بسیاری از بیماران به دلیل محدودیت پذیرش مراکز درمانی به خانه بازگردانده می‌شوند.

مقام‌های رسمی ایران اما همواره طی هفته‌ها و ماه‌های گذشته نسبت به کمبود تجهیزات پزشکی و تخت برای بستری بیماران در مراکز درمانی گلایه داشته‌اند.
این در حالی است که از زمان شیوع کرونا در ایران کمک‌های مالی و پزشکی زیادی از سوی کشورهای مختلف و سازمان‌های حقوق بشری و ایرانیان خارج از کشور به ایران سرازیر شده است.

درعین حال اعلام آمادگی کمک ایران به سایر کشورها نیز همواره مطرح بوده است. اواسط بهمن ماه که ایران از اعلام وجود کرونا در این کشور خودداری کرده بود سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران اعلام کرد که دو میلیون ماسک در قالب دو محموله به چین اهدا می‌شود.

کمی بعدتر در سوم فروردین وزارت صنعت، معدن و تجارت از خرید ۶۴ تن بار حاوی ماسک و لباس محافظ پزشکی، از چین به ایران خبرداد. ۲۷ اسفندماه نیز یک محموله پنج تنی خریداری شده از چین حاوی ماسک، تب‌سنج و گان پزشکی وارد ایران شد. حجم تبادل کالاهای پزشکی میان دو کشور در این دوران جالب توجه به نظر می‌رسد.

سفیر چین روز دوم فرودین ماه، از ارسال ۱۸ محموله تجهیزات پزشکی و کمک‌های بهداشتی و دارویی اهدایی مردم و دولت چین برای مبارزه با کرونا به ایران خبر داد.

۱۸ فروردین ماه سیدعباس موسوی، سخن‌گوی وزارت امورخارجه ایران از کمک بیش از سی کشور و تعدادی از سازمان‌های بین‌المللی در زمینه مقابله با کرونا به ایران خبر داد. وی هم‌چنین از کمک‌های ایرانیان خارج از کشور از طریق سفارت‌خانه‌ها خبر داد ولی در مورد میزان این کمک‌ها حرفی نزد.

آقای موسوی در حساب شخصی خود در توییتر با نام بردن از کشورهایی که برای مقابله با شیوع ویروس کرونا به ایران کمک کرده‌اند نوشت: «در پی توییت و تماس تلفنی ظریف و هم‌چنین تلاش‌های سفارت‌خانه‌های ایران، علاوه بر کمک‌های چین، ترکیه، امارات عربی متحده، آلمان، فرانسه و انگلیس، کمک‌های مالی و تجهیزات پزشکی از ژاپن، قطر، جمهوری آذربایجان و روسیه دریافت شده است.»

خبرگزاری رویترز نیز اسفند ماه در گزارشی اعلام کرد بیش‌ترین کمک به ایران از سوی امارات متحده عربی بوده و این کشور دو هواپیمای حامل ماسک، دست‌کش، و دیگر اقلام لازم را به ایران فرستاده است. این محموله ۳۲ تنی شامل اقلام بهداشتی از جمله ماسک، دست‌کش، ژل‌ ضدباکتری و دیگر اقلام و تجهیزات موردنیاز بوده است.

قطر و چین همواره پیش‌تاز کمک به ایران در دروان کرونا بودند.

نخستین محموله قطر در تاریخ ۲۳ اسفند به وزن شش تن وارد تهران شد. روز شنبه، دوم فروردین ماه ۱۳۹۹ هم دولت قطر دومین محموله کمک‌های پزشکی فوری برای مقابله با کرونا را با وزن هفت تن به ایران ارسال کرد. دولت آمریکا هم به ایران پیشنهاد کمک کرد اما رهبر ایران این کمک‌ها را قبول نکرد. در عوض ایران از صندوق بین‌المللی پول پنج میلیارد دلار کمک درخواست کرده است. اتحادیه اروپا نیز ۲۰ میلیون یورو به ایران کمک کرد و در عین حال از صندوق بین‌المللی پول درخواست کرد که به ایران وام بدهد.

در هفته‌ها و ماه‌های گذشته سازمان بهداشت جهانی همواره برای مقابله با کرونا به ایران کمک‌هایی ویژه ارسال کرده بود.

اما هم‌چنان در ایران مسؤولان محلی بارها درخصوص کمبود تجهیزات و کادر درمانی و بهداشتی هشدار داده و از ناتوانی در رسیدگی به بیماران خبر دادند. اعتراض کادر درمانی به دلیل نداشتن پوشش و وسائل محافظ زمانی خبرساز شد که سازمان بهداشت جهانی برای پانزده هزار نفر این اقلام را به ایران فرستاد ولی به نظر می‌رسد به دستشان نرسیده است.

یونیسف (صندوق کودکان سازمان ملل متحد) نیز چند محموله تجهیزات محفاظت شخصی برای کمک به کادر درمان به ایران فرستاد.

فرانسه، انگلستان و آلمان نیز در میانه اسفند ماه، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که تجهیزات درمانی و بهداشتی به ایران ارسال می‌کنند. آن‌ها هم‌چنین عنوان کردند که از طریق نهادهای بین‌المللی کمک پنج میلیون یورویی به ایران خواهند فرستاد.

کویت از کمک انسان‌دوستانه ده میلیون دلاری به ایران خبر داد و در عین حال جمهوری آذربایجان و ازبکستان نیز برای کمک به ایران داوطلب شدند.

در فروردین ماه نیز سازمان پزشکان بدون مرز اعلام کرد در حال راه‌اندازی یک مرکز فوریت‌های پزشکی در ایران با ظرفیت ۵۰ تخت است. اما ایران پزشکان این سازمان را به ایران راه نداد. این هواپیما شامل یک بیمارستان صحرایی، دارو، ماسک، لباس‌های مخصوص کادر پزشکی و دیگر تجهیزات مورد نیاز ایران بود.

روسیه، گرجستان، امارات، ترکیه، ژاپن، ازبکستان، کویت و اتریش از جمله کشورهایی بودند که برای مقابله با کرونا کمک‌های بشردوستانه زیادی به ایران ارسال کردند. اما ایران همواره از نبود امکانات گله‌مند است.

هزینه درمان بیماران کرونا در ایران براساس گزارش خبرآنلاین از ۱۳ میلیون تا ۳۵ میلیون تومان برآورد شده است. معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در فروردین ماه اعلام کرد متوسط هزینه پرونده‌های بیماران کرونا برای وزارت بهداشت در آی سی یو ۴.۵ میلیون تومان و برای بیماران بخش بستری ۲.۵ میلیون تومان است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز به تازگی گفته است درمان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ رایگان نبوده است و بیماران فاقد بیمه باید هزینه درمان خود را پرداخت کنند و یا در حین درمان، خود را تحت پوشش بیمه سلامت قرار دهند.

گفته می‌شود به دلیل کمبود امکانات پزشکی و نبود جای خالی در بیمارستان‌ها بسیاری از بیماران مبتلا به کرونا در ایران به خانه بازگردانده می‌شوند.

با در نظر گرفتن حجم کمک‌های ارسالی از سوی کشورهای مختلف به ایران از یک سو و شکایت مقام‌های رسمی در این کشور مبنی بر نبود تجهیزات پزشکی برای درمان بیماران کرونا و نبود ظرفیت برای پذیرش این بیماران در بیش‌تر شهرهای ایران که در مرحله موج دوم همه‌گیری بیماری و شرایط قرمز قرار گرفته‌اند، این سوال مطرح می‌شود که این حجم کمک‌ها به کجا سرازیر شده است و چرا هم‌چنان ایران با کمبود تجهیزات پزشکی روبه‌رو است.

ثمانه قدرخان, ایندیپندنت فارسی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *