انتقاد گزارشگر سازمان ملل از حمله پهپادی به خودروی قاسم سلیمانی

By | ۱۳۹۹-۰۴-۱۷

بنا بر ارزیابی گزارشگر ویژه سازمان ملل کشتن قاسم سلیمانی در حمله پهپادی آمریکا مغایر با حقوق بین‌الملل بوده است. در حمله پهپادی روز سوم ماه ژانویه به خودروی حامل سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، و نه نفر دیگر کشته شده بودند.

سازمان ملل متحد حمله پهپادی آمریکا به خودروی حامل قاسم سلیمانی که منجر به مرگ او و کشته شدن نه نفر دیگر شد را از منظر حقوقی ناصحیح دانسته و محکوم کرده است.

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه هفتم ژوئیه (۱۷ تیر) با انتشار گزارشی از ژنو، به نتایج تحقیقاتی اشاره کرده است که از سوی گزارشگر ویژه سازمان ملل در همین ارتباط منتشر شده است.

انیس کالامار، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور اعدام‌های سریع و خودسرانه و همچنین کشتن‌های هدفمند از سوی دولت‌ها است. در گزارشی که کالامارد روز دوشنبه ششم ژوئیه منتشر کرده، حمله پهپادی ماه ژانویه آمریکا به خودروی حامل قاسم سلیمانی به‌مثابه نقض حقوق بین‌الملل ارزیابی شده است.

محور اصلی گزارش کالامار، حملات پهپادی بوده است. در این گزارش آمده است که حمله پهپادی روز سوم ژانویه به خودروی حامل فرمانده سپاه قدس در نزدیکی فرودگاه بغداد، نخستین مورد از حمله یک دولت به فردی در کشوری ثالث با استفاده از پهپاد بوده است.

تردید در مشروعیت حمله به خودروی سلیمانی

در گزارش منتشر شده از سوی گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور اعدام‌ها و کشتن‌های خودسرانه به فعالیت‌های قاسم سلیمانی در عراق و سوریه اشاره شده است.

کالامار قاسم سلیمانی را یکی از استراتژهای نظامی جمهوری اسلامی ایران معرفی می‌کند که مسئولیت هدایت و رهبری بسیاری از عملیات نظامی ایران و متحدان این کشور در منطقه را برعهده داشته است.

به‌‌رغم آن، گزارشگر ویژه سازمان ملل بر این باور است که اقدام به کشتن قاسم سلیمانی تنها زمانی می‌توانست از منظر حقوقی قابل دفاع باشد که اقدامات او تهدید و خطری فوری برای امنیت شهروندان کشور حمله کننده ارزیابی می‌شد.

کالامار در گزارش خود تاکید کرده است که آمریکا سند و مدرکی برای اثبات خطر فوری برخاسته از اقدامات سلیمانی برای امنیت خود ارائه نکرده است.

در گزارش رویترز آمده است که ژنرال قاسم سلیمانی در همه خاورمیانه و از جمله در عراق فعال بوده و شبکه‌ای از شبه‌نظامیان وفادار به جمهوری اسلامی ایران را ایجاد کرده است.

در این گزارش همچنین آمده است که برای بسیاری از دولت‌های غربی، فرمانده سپاه قدس یکی از خطرناک‌ترین افرادی بوده که در بسیاری از حملات در خاورمیانه نقش داشته است.

در واکنش به حمله پهپادی آمریکا به خودروی حامل قاسم سلیمانی، ایران به یکی از پایگاه‌های نیروی هوایی در عراق که محل اسکان سربازان آمریکایی بود حمله موشکی انجام داد.

در گزارش خبرگزاری رویترز همچنین آمده است که ساعاتی پس از حمله موشکی ایران به این پایگاه نظامی، هواپیمای مسافربری اوکراین هدف حمله موشکی سپاه پاسداران واقع می‌شود که منجر به کشته شدن ۱۷۶ مسافر و خدمه این هواپیما می‌گردد.

از سوی دیگر، جمهوری اسلامی علیه دونالد ترامپ و ۳۵ نفر دیگر که گفته می‌شود در حمله پهپادی به خودروی سلیمانی نقش داشته‌اند، حکم جلب صادر کرده است.

کالامار قرار است روز پنجشنبه نهم ژوئیه گزارشی از تحقیقات خود را به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه کند. هدف از این کار تصمیم‌گیری درباره استفاده از پهپادهای نظامی و از جمله حمله پهپادی به خودروی حامل قاسم سلیمانی اعلام شده است.

آمریکا دو سال پیش از عضویت در این شورای حقوق بشر سازمان ملل چشم پوشی کرد و جلسه روز پنجشنبه بدون حضور نماینده این کشور برگزار می‌شود.
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *