افت چشمگیر ورودی سدها و تولید برق آبی در بهار 

By | ۱۳۹۹-۰۴-۱۹

تازه‌ترین گزارش وزارت نیرو از افت چشمگیر ورودی آب سدها و به تبع آن سقوط تولید برق از نیروگاههای آبی در بهار امسال خبر می‌دهد.

ورودی آب سدها در بهار سال جاری نسبت به دور مشابه پارسال ۳۹ درصد کاهش یافته است.

تولید برق آبی تا سال ۹۷ به خاطر خشکسالی‌های گسترده و طولانی در ایران به شدت افت کرده بود، اما در پی بارندگی‌های پارسال این رقم در بهار ۹۸ با افزایشی ۲۴۰ درصدی به ۱۲ تراوات ساعت اوج گرفت.

با این حال، این رقم در دور مشابه امسال به زیر ۷ تراوات ساعت سقوط کرده است.

مقام‌های ایران پس از سیلاب‌های پارسال که منجر به آسیب سهمگین به زیرساخت‌های کشور و مردم شد، از «برکات سیلاب‌ها در پر کردن سدها» خبر داده بودند، اما همان زمان نیز کارشناسان زیادی نسبت به موقتی بودن تأثیر بارندگی‌ها بر سطح ذخایر سدهای کشور خبر داده بودند.

با افت تولید برق آبی، دولت ایران مجبور شده است در بهار امسال تولید برق از نیروگاه‌های حرارتی را نزدیک ۱۴ درصد افزایش دهد.

با ورود تابستان، انتظار می‌رود کشور با کمبود برق مواجه شود و وزارت نیرو نیز نسبت به این موضوع هشدار داده است. ایران برای اجتناب از خاموشی‌ها، سالانه باید نزدیک ۵ درصد، یعنی حداقل ۵ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق خود اضافه کند.

برای سال جاری نیز قرار است ۴۸۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شود، اما در بهار امسال تنها ۵۴۷ مگاوات آن محقق شده است.

همچنین آمارهای وزارت نیرو نشان می‌دهد تولید برق از منابع پاک (بادی، خورشیدی و غیره) از بهار پارسال تاکنون رشدی نداشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *