دادگاه انقلاب تهران ۷ فعال سیاسی را به زندان محکوم کرد

By | ۱۳۹۹-۰۴-۱۹

 شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران طی حکمی هفت فعال سیاسی را به حبس محکوم کرد. بر اساس این حکم فرنگیس مظلوم به ۶ سال حبس، هانی یازرلو و فرزندش هود یازرلو هر کدام به ۱ سال حبس، محمدولی غلام نژاد، صدیقه مرادی و مهدی خواص صفت و زهرا اکبری نژاد درچه هر کدام به ۹۵ روز حبس تعزیری محکوم شده‌اند. همچنین حسن عطارزاده دیگر متهم این پرونده نیز از بابت اتهامات انتسابی تبرئه شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دادگاه انقلاب تهران طی حکمی هفت فعال سیاسی را به حبس محکوم کرد.

براساس این حکم که توسط شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی سیدعلی مظلوم در تاریخ ۱۷ خرداد ۹۹ صادر و ابلاغ شده است. فرنگیس مظلوم از بابت اتهامات “اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم از طریق ارتباط گیری با سازمان مجاهدین خلق و فعالیت تبلیغی علیه نظام و به نفع گروه های معاند نظام” به ۶ سال حبس تعزیری، هود یازرلو و هانی یازرلو از بابت اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام و به نفع گروه های معاند نظام” هر کدام به ۱ سال حبس تعزیری و محمدولی غلام نژاد، مهدی خواص صفت، زهرا اکبری نژاد درچه و صدیقه مرادی نیز هر کدام از بابت همین اتهام به ۹۵ روز حبس تعزیری محکوم شدند.

در صورت قطعی شدن این حکم در مرحله تجدیدنظر و با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۵ سال حبس تعزیری برای خانم مظلوم قابل اجرا است. لازم به ذکر است که این حکم برای خانم مظلوم به صورت غیابی صادر شده است.

حسن عطارزاده نیز از اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام و به نفع گروه های معاند نظام” تبرئه شد.

دکتر هانی یازرلو و فرزندش هود یازرلو، محمدولی غلام نژاد، صدیقه مرادی و مهدی خواص صفت در تاریخ ۱۶ تیرماه ۹۸، توسط نیروهای وزارت اطلاعات در تهران و به بازداشتگاه اداره اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شدند. این شهروندان نهایتا مدتی بعد با تودیع قرار وثیقه و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شدند.

زهرا اکبری نژاد درچه، همسر ابوالقاسم فولادورند، زندانی سیاسی در زندان رجایی شهر کرج نیز مورخ ۱ مرداد ۱۳۹۸، توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و مدتی بعد با تودیع قرار تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد.

فرنگیس مظلوم، مادر سهیل عربی، زندانی عقیدتی در زندان تهران بزرگ نیز در تاریخ ۳۱ تیرماه ۹۸ در منزل خواهر خود بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات، موسوم به بند ۲۰۹ زندان منتقل شد. خانم مظلوم نهایتا در تاریخ ۱۶ مهرماه ۹۸ با تودیع قرار وثیقه ۲۵۰ میلیون تومانی و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد.

فرنگیس مظلوم، هانی یازرلو و فرزندش هود یازرلو، محمدولی غلام نژاد، صدیقه مرادی، مهدی خواص صفت و زهرا اکبری نژاد درچه توسط شعبه ۶ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب اوین از بابت اتهامات “اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم از طریق ارتباط گیری با سازمان مجاهدین خلق و فعالیت تبلیغی علیه نظام و به نفع گروه های معاند نظام” و حسن عطارزاده از بابت اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام و به نفع گروه های معاند نظام” مورد تفهیم اتهام قرار گرفتند.

از میان این شهروندان دکتر هانی یازرلو فعال سیاسی با سابقه‌ای است که در دهه‌های ۵۰ و ۶۰ و ۷۰ و ۹۰ بارها بازداشت و در زندانهای مختلف تحمل حبس کرده است. هود یازرلو نیز در خردادماه ۸۷ بازداشت و پس از حدود سه سال تحمل حبس از باب اقدام علیه امنیت ملی در اردیبهشت ۱۳۹۰ از زندان رجایی شهر کرج آزاد شد.

صدیقه مرادی، زندانی سیاسی سابق نیز پیشتر در سال ۱۳۹۰ بازداشت و به اتهام محاربه و ارتباط با گروه‌های معاند نظام توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه به ۱۰ سال حبس و تبعید به زندان رجایی شهر کرج محکوم و در دادگاه تجدیدنظر نیز عینا تایید شد. خانم مرادی که سابقه دوبار بازداشت در دهه ۶۰ را نیز داشت پس از بازداشت به مدت ۷ ماه در بند ۲۰۹ زندانی بود و در آذرماه ۹۰ به بند عمومی منتقل شد. وی نهایتاً در تاریخ ۳ آذرماه ۱۳۹۵ پس از تحمل ۵ سال حبس از زندان اوین آزاد شد. آقای خواص صفت نیز از زندانیان سیاسی سابق در دهه ۶۰ است و سال‌های ۶۰ تا ۶۷ را در زندان سپری کرده است. وی زمانی که خانم مرادی در سالهای ۹۰ تا ۹۵ دوران محکومیت خود را در زندان اوین سپری می‌کرد، بارها توسط وزارت اطلاعات احضار و مورد بازجویی قرار گرفت.

محمدولی غلام‌نژاد در سال ۸۷ به همراه همسر خود صغری و فرزند خود امید غلام نژاد به اتهام ارتباط با سازمان مجاهدین خلق بازداشت شد. فرزند این خانواده مدت کوتاهی پس از بازداشت آزاد شد ولی آقای غلام نژاد و همسرش هر کدام به تحمل ۳ سال حبس محکوم شدند. مورخ ۲۰ مهرماه ۹۲ آقای غلام نژاد در حالی که ۳۰ روز از مدت محکومیت او باقی مانده بود از زندان اوین آزاد شد. پیش از او نیز به همین ترتیب صغری غلام نژاد از همین محل آزاد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *