ایجاد رانت «۴ تریلیون تومانی» بابت قیمت واقعی و دستوری سنگ‌آهن

By | ۱۳۹۹-۰۴-۲۰

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی می‌گوید سالیانه نزدیک به ۴۰۰۰ میلیارد تومان رانت بابت مابه التفاوت قیمت واقعی و قیمت دستوری که دولت به شرکت‌های سنگ‌آهن استان کرمان می‌دهد، ایجاد می‌شود.

معدن گل گهر

به گزارش ایسنا، محمدرضا پورابراهیمی پنج‌شنبه ۱۹ تیرماه در جلسه شورای معادن استان کرمان گفت قیمت سنگ آهن در مقایسه با قیمت جهانی به نصف قیمت و فولاد پنج تا ۱۰ درصد بالاتر از قیمت جهانی فروخته می‌شود و این موضوع باعث ایجاد رانت هنگفت می‌شود.

استان کرمان سهم بالایی در تولید سنگ‌آهن کشور دارد.

بر اساس آمارهای سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران تولید سنگ‌آهن ایران در دو ماهه ابتدایی سال جاری خورشیدی ۵.۲ میلیون تن بوده که تقریبا نصف آن توسط شرکت صنعتی معدنی گل گهر در استان کرمان تولید شده است.

کرمان بیش از یک‌سوم ذخایر سنگ آهن کشور را به خود اختصاص داده است و علاوه بر سنگ‌آهن، معادن غنی دیگری مانند مس نیز دارد. کل ذخایر معدنی این استان ۵.۷ میلیارد تن گزارش شده است.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه «همه بهره‌برداری ما از معادن تنها ۱۰ درصد ظرفیت معادن استان کرمان است» گفت اگر معادن را با نرخ‌های منطقی بفروشیم، طرح‌های توسعه‌ای همه پهنه‌ها اجرا می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *