ایران نفتکش «ناقض تحریم‌های آمریکا» را از آب‌های امارات «ربوده است»

By | ۱۳۹۹-۰۴-۲۵

یک سازمان دریانوردی می‌گوید ایران ۱۵ تیرماه نفتکشی را از آب‌های امارات ربوده است که آمریکا به دلیل دور زدن تحریم‌های جمهوری اسلامی در جستجوی آن بود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دیوید هاموند رئیس گروه حقوق بشر در امور دریایی که در بریتانیا مستقر است گفته که ناخدای کشتی «ام‌تی‌گالف اسکای» در پیامی تایید کرده که این نفتکش ربوده شده است.

او روز چهارشنبه اعلام کرد ۲۶ خدمه هندی این نفتکش به کشور خود بازگشته و دو نفر از آنها هم در «تهران» هستند.

آقای هاموند گفت اطلاعات بیشتری درباره این موضوع ندارد.

شرکت ردیابی نفتکش‌ها، «تانکر ترکرز»، نیز گزارش داده است آخرین تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که این نفتکش در آب‌های ایران لنگر انداخته است.

آسوشیتدپرس می‌نویسد مقام‌های اماراتی و آمریکایی هنوز به این خبر واکنش نشان نداده‌اند.

گزارش‌های متعددی از راه‌هایی که جمهوری اسلامی ایران برای دور زدن تحریم‌های نفتی آمریکا استفاده می‌کند منتشر شده است.

ایالات متحده اردیبهشت پارسال معافیت مشتریان نفتی ایران را متوقف کرد و گزارش‌ها حاکی است که ایران از شبکه‌هایی در چین، امارات، عراق و لبنان برای فروش پنهانی نفت خود استفاده می‌کند.

آخرین اطلاعات دیگر شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ها مانند «وسل فایندر» و «مراین ترافیک» درباره این نفتکش‌ به حدود ۱۰ روز پیش بر‌می‌گردد که به‌روز رسانی نشده است و نشان می‌دهد طی ۱۰ روز گذشته سیستم ارسال سینگال ردیابی کشتی خاموش بوده است.

این نفتکش با پرچم کشور دومینیکا، جزیره‌ای در دریای کارائیب، حرکت می‌کرده اما دقیقا معلوم نیست به کدام شرکت یا کشور تعلق دارد. شرکت پایگاه اطلاعاتی کشتی‌های در اروپا، «اکواسیس»، می‌گوید این کشتی متعلق به شرکت کشتی‌رانی «طائف» عمان است.

سایت دریانوردی «اسپلش ۲۴۷» گزارش داده که این نفتکش چهار ماه پیش در سواحل خور فکان امارات توقیف شده بود و ۲۸ خدمه آن همگی هندی بودند که بعد از گریختن کشتی به ایران، ۲۶ نفر از آنها به هند برگشته و دو نفر در ایران باقی مانده‌اند.

شرکت «تانکر ترکرز» دسامبر پارسال گزارش داده بود که از این نفتکش برای عملیات پنهانی انتقال محموله‌های نفتی ایران از یک کشتی به کشتی دیگر استفاده می‌شده است.

ایران با این روش سعی می‌کند مالکیت و منبع نفتی که در بازارها به‌صورت پنهانی به فروش می‌رساند را مخفی کند.

بر اساس آمارهایی که شرکت اطلاعات کالا، کپلر، در اختیار رادیو فردا قرار داده است، ایران در سه ماهه دوم سال جاری میلادی روزانه ۱۸۷ هزار بشکه نفت صادر کرده است. قبل از تحریم‌های آمریکا این رقم ۲.۵ میلیون بشکه در روز بود.

منابع: شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ها و دریانوردی، آسوشیتدپرس/ ف.ق/ک.ر, رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *