برنامه بانک مرکزی ایران برای انتشار «اوراق ودیعه»

By | ۱۳۹۹-۰۴-۲۷

معاون اقتصادی بانک مرکزی می‌گوید این بانک در راستای مدیریت رشد نقدینگی و کنترل تورم در نظر دارد اوراق ودیعه با سررسید ۲ ساله منتشر کند.

بر این اساس دولت در نظر دارد مردم پول خود را برای دو سال در بانک‌ها به شرط «حفظ ارزش» پس‌انداز ‌کنند و بعد از دو سال، همان پول به همراه مبلغ اضافی برای جبران افت ارزش پول «بر اساس نرخ تورم» به مردم بازگردانده شود.

حفظ ارزش پول بر اساس نرخ تورم در حالی است که نرخ تورم در ایران بسیار کمتر از افت ارزش ریال در مقابل دلار گزارش شده است.

در همین زمینه، مرکز آمار ایران مدعی است که نرخ تورم در سال گذشته خورشیدی ۳۴.۸ درصد بوده و بانک مرکزی نیز پیش‌بینی کرده است نرخ تورم سال جاری خورشیدی ۲۲ درصد باشد، این در حالی است که نرخ دلار در بازار آزاد ایران در مقایسه با ریال از ابتدای پارسال تاکنون ۸۰ درصد رشد داشته است. نرخ دلار از ابتدای سال جاری تاکنون ۵۱ درصد نسبت به ریال افزایش یافته است.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، پیمان قربانی معاون اقتصادی این بانک در توضیح انتشار اوراق ودیعه گفت هر ۱۰۰ هزار میلیارد ریال انتشار اوراق ودیعه، رشد پایه پولی و نقدینگی را به میزان ۲.۸ واحد درصد کاهش خواهد داد.

بر اساس آمارهای بانک مرکزی ایران، حجم نقدینگی در اسفند ۹۸ نسبت به مدت مشابه سال ۹۷ بیش از ۳۱ درصد رشد داشت و به ۲۴۷۲ هزار میلیارد تومان رسید. نقدینگی نسبت به سال ۹۴ تقریباً دو و نیم برابر شده است. نقدینگی در بهار امسال هم بیش از هفت درصد رشد داشته است.

نقدینگی مهم‌ترین عامل تورم و افت ارزش پول ایران است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *