محکومیت چهار تن دیگر؛ ۳۳ سال حبس برای ۱۲ شهروند بهایی در شیراز

By | ۱۳۹۹-۰۴-۳۱

دادگاه تجدیدنظر استان فارس چهار شهروند بهایی ساکن شیراز به نام‌های فرهام ثابت، فرزان معصومی، شهناز ثابت و سهیلا حقیقت را طی حکمی مجموعا به ۸ سال حبس محکوم کرد. پیشتر هشت شهروند بهایی دیگر در این پرونده توسط دادگاه تجدید نظر مجموعا به ۲۵ سال و ۶ ماه حبس تعزیری و یک میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شدند. در این پرونده نهایتا ۱۲ تن از شهروندان بهایی ساکن شیراز توسط دادگاه تجدیدنظر مجموعا به ۳۳ سال و ۶  ماه حبس و یک میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دادگاه تجدیدنظر استان فارس چهار شهروند بهایی ساکن شیراز به نام‌های فرهام ثابت، فرزان معصومی، شهناز ثابت و سهیلا حقیقت  را طی حکمی مجموعا به ۸ سال حبس محکوم کرد.

بر اساس این حکم فرهام ثابت، فرزان معصومی، شهناز ثابت و سهیلا حقیقت هر کدام به ۲ سال حبس تعزیری محکوم شد.

این افراد پیشتر در مرحله بدوی توسط شعبه اول دادگاه انقلاب شیراز به ریاست قاضی سید محمود ساداتی، از بابت اتهامات “فعالیت تبلیغی علیه نظام و عضویت در گروه‌های مخالف نظام” هر یک به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده بودند. با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مجازات اشد یعنی ۵ سال حبس تعزیری از بابت اتهام “عضویت در گروه‌های مخالف نظام” در خصوص این شهروندان قابل اجرا بود.

هرانا عصر امروز در گزارشی دیگر از محکومیت هفت شهروند بهایی دیگر در این پرونده توسط  دادگاه تجدیدنظر استان فارس به ۱۹ سال و ۶ ماه حبس تعزیری و یک میلیون تومان جریمه نقدی خبر داده بود.

بر اساس این حکم نیلوفر حکیمی به ۵ سال و ۹ ماه حبس، نوید بازماندگان، بهاره قادری، نورا پورمرادیان، سودابه حقیقت، الهه سمیع زاده هر کدام به ۲ سال و ۹ ماه حبس و احسان الله محبوب راه وفا به یک میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شد.

پیشتر در مرحله بدوی شعبه اول دادگاه انقلاب شیراز به ریاست قاضی سید محمود ساداتی، نیلوفر حکیمی را به ۸ سال حبس، نوید بازماندگان، بهاره قادری، نورا پورمرادیان، سودابه حقیقت و الهه سمیع زاده هر کدام را از بابت اتهامات “فعالیت تبلیغی علیه نظام و عضویت در گروه‌های مخالف نظام” به ۶ سال حبس و احسان الله محبوب راه وفا را به یک سال سال حبس محکوم کرده بود.

از میان این افراد الهه سمیع زاده، در بخش دوم پرونده خود در مرحله بدوی توسط شعبه ۱۰۵ دادگاه کیفری شیراز به ۱ سال حبس تعزیری دیگر و ۲ سال انفصال از خدمات دولتی و عمومی محکوم شد. به علاوه نیلوفر حکیمی نیز در دادگاه کیفری به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد.

سهیلا حقیقت، شهناز ثابت، فرزان معصومی، فرهام ثابت و شهریار عطریان، ۵ شهروند بهایی دیگر ساکن شیراز پیشتر توسط شعبه اول دادگاه انقلاب شیراز هر کدام از بابت اتهامات “فعالیت تبلیغی علیه نظام و عضویت در گروه‌های مخالف نظام” به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده بودند. از میان این افراد سهیلا حقیقت نیز در انتظار برگزاری دادگاه پرونده دیگر خود در دادگاه کیفری بود که از وضعیت این بخش از پرونده خانم حقیقت تا زمان تنظیم این گزارش اطلاعی در دست نیست.

دادگاه تجدیدنظر استان فارس پیشتر نیز محکومیت شهریار عطریان شهروند بهایی را بدون تشکیل جلسه دادگاه عینا تایید کرد.

در این پرونده نهایتا ۱۲ تن از شهروندان بهایی ساکن شیراز توسط دادگاه تجدیدنظر مجموعا به ۳۳ سال و ۶  ماه حبس و یک میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شدند.

این شهروندان طی سال‌های ۹۵ تا ۹۸ توسط نیروهای امنیتی در شیراز بازداشت و مدتی بعد با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شدند.

شهروندان بهایی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهایی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهاییان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *