آیا سعید حجاریان واردکننده گندم است؟ گندم سیاسی

By | ۱۳۹۹-۰۴-۳۱

موضوعی که علی خضریان، نماینده تهران در مجلس یازدهم، در صفحه شخصی خود مطرح کرد طوفانی در رسانه‌های طیف اصولگرا به راه انداخت، خضریان عضو کمیسیون اصل نود مجلس مدعی شد که سعید حجاریان، از نظریه‌پردازان جریان اصلاحات، به کار واردات محصول استراتژیک گندم مشغول است.

علی خضریان که از پاییز سال ۱۳۹۵ تاکنون عضو شورای مرکزی جبهه پایداری انقلاب اسلامی بوده ‌است، سعید حجاریان و پسرش را متهم کرده که «خودکفایی کشور در موضوع استراتژیک گندم را به مخاطره انداخته» او در بخش دیگری از ادعای خود گفته که «دولت با ارز مرجع (جهانگیری) شرایط را برای امثال وی فراهم ساخته است.»

این نماینده مجلس با انتشار دو تصویر از روزنامه رسمی و دو فاکتور فروش گندم از شرکت «راشا تندیس پارسیان» برای مدعای خود مدرک آورده است.

سمت‌های رسمی در شرکت راشا تندیس پارسیان به نام سعید حجاریان کاشانی، محسن حجاریان کاشانی، وجیهه مرصوصی، هدایت اله منصوری، حسین شفیعی فینی، محمد شفیعی فینی و علی شفیعی فینی ثبت شده است.

محصول استراتژیک

گندم به دلیل نقش مهمی که در عرصه سیاسی و اقتصادی کشورها به خصوص کشورهای در حال توسعه ایفا می‌کند، یک محصول استراتژیک در تمام دنیا به حساب می‌آید. اهمیت اقتصادی گندم چه از نظر تولید و چه از نظر تغذیه در دنیا بیش از سایر محصولات کشاورزی است و دولت های مختلف در جمهوری اسلامی همواره در مورد خودکفایی در تولید گندم با هم رقابت داشته‌اند. دولت روحانی نیز بارها ادعای خودکفایی در تولید گندم را مطرح کرده است البته در تمامی دوره‌ها مقداری گندم نیز خریداری شده است.

حسن روحانی، روز شنبه ۲۸ تیر در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص خرید گندم گفت: زمانی بود اگر ماسک، ونتیلاتور و سی‌.تی.اسکن می‌خواستیم کسی به ما نمی‌داد؛ حتی مواد ضدعفونی نمی‌دادند؛ بالاتر از این می‌خواهم بگویم مردم بدانند حتی گندم هم به ما نمی‌دادند؛ البته حالا به گندم نیاز نداریم، برای احتیاط از یک کشوری گندم خریده بودیم و تا این حادثه شد، گفتند «کمی تاخیر بیفتد ببینیم چه می‌شود»؛ از اسفند تا امروز هنوز می‌گویند «کمی به تاخیر بیفتد»؛ ما نیاز نداشتیم و نیاز هم نداریم؛ نه امسال به گندم نیاز داریم، نه سال دیگر؛ ۱۱ درصد هم خرید گندم امسال نسبت به پارسال تا امروز بیشتر بوده و ما شرایط خوبی داریم.»

آنچه خضریان نوشت

در متن کامل ادعای خضریان آمده است: «در سوال از ‫وزیر جهاد کشاورزی پیرامون حذف بودجه خودکفایی ‫گندم از یک شخصیت پرنفوذ سیاسی گفتم که با استفاده از فضای تضعیف شده تولید داخلی اقدام به واردات محموله‌های گندم از خارج از کشور نموده است؛ این شخص کسی نیست جز جناب ‫سعید حجاریان از تئوریسین‌های جریان اصلاحات!»

او حجاریان را به استفاده از ارز دولتی متهم کرد و نوشت: «جناب ‫حجاریان همچنین از تئوری‌پردازان و حامیان اصلی روی کار آمدن دولتی است که با بی‌تدبیری‌هایش از طرفی ‫خودکفایی کشور در موضوع استراتژیک گندم را به مخاطره انداخته و از طرف دیگر بستر را برای ‫واردات این کالای سابقا خودکفا شده با ارز مرجع (جهانگیری) برای وی امثال فراهم ساخته است.»

او افزوده است: «جناب سعید حجاریان در ۲۰ اسفندماه سال ۱۳۹۲ و تنها چندماه پس از پیروزی جناب ‫حسن روحانی و استقرار ‫دولت یازدهم، با شراکت فرزندش محسن، اقدام به ثبت شرکتی به نام ‫راشا تندیس پارسیان در حوزه واردات کالاهای اساسی نموده است. اسناد نشان می‌دهند جناب حجاریان تحت لوای این شرکت خانوادگی و در ادامه فامیلی، چندین محموله محصولات زراعی اعم از گندم را به کشور وارد کرده است؛ تا حذف بودجه خودکفایی گندم توسط ‫دولت و ادامه روند ‫واردات گندم، ضربه محکمی به تولید این کالای استراتژیک بزند. آقای حجاریان درحالی ژست جامعه مدنی، حمایت از جنبش پابرهنگان، سینه چاک کردن برای قیام گرسنگان و… را بیان نموده که یکی از کاسبان نان مردم در شرایط کمبود ارز می‌باشد؛ و انتظار می‌رود پیرامون نقش خود در مدیریتی که مردم را دچار این آشفتگی‌های ‫اقتصادی نموده است، توضیح دهد.»

پاسخ پسر حجاریان

این اتهامات البته بی‌پاسخ نماند و محسن، پسر سعید حجاریان طی نامه‌ای به خضریان پاسخ داد. در این نامه آمده است:«جناب آقای علی خضریان نماینده محترم مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، مورخه ۲۹/۴/۱۳۹۹ مطلبی در یک حساب توییتری که ظاهرا منتسب به جنابعالی است منتشر شده که متاسفانه حاوی اکاذیب و تهمت‌هایی علیه اینجانب است. برکسی پوشیده نیست که هدف از این دست تهمت‌پراکنی‌ها پیشبرد برخی نیات سیاسی و… علیه پدر اینجانب است که تازگی ندارد! اما نظر به حضور شما در نهاد قانون‌گذاری کشور انتظار این است که در انتشار مطالب و سخنان خود الزامات بدیهی قانونی را مبنی بر عدم تخلف از قانون و نقض حقوق افراد از طریق افتراء و نشر اکاذیب رعایت فرمایید.»

او همچنین به  انتشار آگهی‌های مربوط به اداره ثبت شرکت‌ها و همچنین چند ‌فاکتور خریدو فروش اشاره کرده و خطاب به این نماینده مجلس افزود:« اظهاراتی بیان فرموده‌اید که از جنابعالی دعوت می‌شود تا به روش مقتضی آن را نزد مراجع قانونی ارائه کنید تا رسیدگی قانونی صورت گیرد. بدیهی است با اثبات کذب این ادعاها وقوع عمل مذموم و مجرمانه افترا و تهمت از سوی جنابعالی مفروض خواهد بود.»

تناقض‌ها در ادعای خضریان

در ادعانامه‌ای که خضریان، نماینده جبهه پایداری در مجلس منتشر کرده چند تناقض وجود دارد نخست اینکه او مدعی شده که شرکت «راشا تندیس پارسیان» که حجاریان سمتی در آن دارد برای واردات گندم از ارز مرجع یا به قول او (جهانگیری) استفاده کرده است. این در حالی است که آگهی‌های روزنامه رسمی شرکت متعلق به سال ۱۳۹۴ است و در فاکتورهای منتشر شده اگر چه سال صدور (شاید عامدانه) به روشنی مشخص نیست اما در یکی از فاکتورها سایه‌ای از سال ۱۳۹۵ دیده می‌شود.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور ۲۱  فروردین ۹۷، از سیاست‌ جدید ارزی دولت خبر داد که طبق آن خرید و فروش دلار در صرافی‌ها ممنوع و تمامی نیازهای ارزی مردم از سفرهای خارجی تا واردات کالاها با نرخ دولتی ۴۲۰۰ تومانی توسط بانک‌ مرکزی تأمین می‌شود و اصولا دلار ۴۲۰۰ تومانی، دلار جهانگیری نام گرفت.

خضریان ادعا می‌کند در زمانی که هنوز دلار ۴۲۰۰ تومانی به سیاست‌های ارزی دولت تبدیل نشده بود، حجاریان از این دلار سوء استفاده کرده است.

حالا خضریان ادعا می‌کند در زمانی که هنوز دلار ۴۲۰۰ تومانی به سیاست‌های ارزی دولت تبدیل نشده بود، حجاریان از این دلار سوء استفاده کرده است.

از سوی دیگر در بهمن ماه ۱۳۹۴ محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی در نامه‌ای به محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که در سال ۱۳۹۵ نیازی به واردات گندم نیست و از ثبت و سفارش این محصول جلوگیری شود. تا اینجای کار ادعای خضریان علیه حجاریان مبنی بر «تضعیف تولید داخلی» می‌تواند درست باشد. در این نامه نعمت‌زاده اما ذکر شده که واحدهایی که علاقه‌مند به واردات هستند با ارز آزاد اقدام به این کار کنند و کارخانجات آرد نیز به شرط صادرات می‌توانند معادل آن گندم وارد کنند. این درخواست یک هفته پس از نامه وزیر جهاد کشاورزی از سوی سازمان توسعه تجارت ابلاغ شد.

پس این احتمال وجود دارد که، با توجه به نادرستی ادعای خضریان در مورد اختصاص ارز جهانگیری و از سوی دیگر، نامشخص بودن چند و چون واردات ادعایی از قزاقستان، شرکت منسوب به حجاریان گندم را با ارز آزاد وارد کرده و تخلفی صورت نگرفته باشد. البته در این مورد همچنان ابهام وجود دارد و اظهارات کلی و سربسته محسن حجاریان هم چیزی را روشن نکرده است.

آنگونه که در وبسایت روزنامه رسمی آمده شرکت راشا تندیس پارسیان در دی ماه ۱۳۹۴ در اصلاحیه اساس نامه خود آورده است: «واردات و صادرات نهاده های دامی از قبیل جو، ذرت، گندم، غذای ماهی پس از اخذ مجوز های لازم». با توجه به قانونی بودن واردات گندم در مقابل صادرات آرد و با توجه به مجوز شرکت راشا تندیس پارسیان برای واردات و صادرات که در روزنامه رسمی آمده، این احتمال وجود دارد که این شرکت کار واردات و صادرات را به صورت همزمان انجام داده باشد.

روشن است اصولگرایانی که به مجلس راه یافته‌اند یا در نهادهای گوناگون نظارتی هر روز قدرت بیشتری می‌گیرند، قصد دارند اصلاح‌طلبان را، بالاخص با اتهاماتی مانند فساد و سواستفاده از قدرت به چالش بکشند. از آن سو گروهی از اصلاح‌طلبان هم پرونده پاکی در این حوزه ندارند و با همراهی ایراهیم رییسی متهم و در نهایت محکوم کردنشان کار چندان دشواری نیست و گروهی از آنان مطمئنا از این ورطه سربلند بیرون نخواهند آمد.
زیتون ـ یلدا امیری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *