الکاظمی: توازن، خامنه‌ای: تقابل

By | ۱۳۹۹-۰۵-۰۱

نخست‌وزیر عراق در سفرش به تهران اعلام کرد «روابط خارجی عراق مبتنی بر توازن و دوری از هرگونه صف‌بندی است.» رهبر جمهوری اسلامی اما همچنان بر ضرورت انتقام‌جویی تأکید کرد و با اشاره به قتل قاسم سلیمانی گفت: جمهوری اسلامی قطعا ضربه متقابل را [به آمریکا] خواهد زد و با این حال اطمینان داد که ایران در روابط عراق با آمریکا دخالتی نمی‌کند.

سه‌شنبه ۳۱ تیر: علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران در دیدار و گفت‌وگو با مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق (عکس پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار خامنه‌ای)

نخست‌وزیر عراق عصر سه‌شنبه ۳۱ تیر در نخستین سفر خارجی خود با رهبر جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. این نخستین دیدار حضوری خامنه‌ای بعد از پنج ماه است. دیدار در محلی غیر از محل همیشگی ملاقات‌های رهبر جمهوری اسلامی و با در نظر گرفتن پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد.

 علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با نخست‌وزیر عراق با تأکید بر تمامیت ارضی عراق گفت:

«ایران، خواهان عراقِ عزتمند، مستقل و با حفظ تمامیت ارضی و وحدت و انسجام داخلی است. ایران در خصوص روابط عراق با آمریکا دخالتی نمی‌کند اما انتظار دارد که دوستان عراقی، آمریکا را بشناسند و بدانند که حضور آمریکا در هر کشوری منشأ فساد، خرابی و ویرانی است.»

خامنه‌ای در ادامه سخنانش با اشاره به ترور قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در حوالی فرودگاه بغداد با حمله پهپادی آمریکا، بر ضرورت خروج نیروهای نظامی آمریکا از خاک عراق تأکید کرد:

«جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد تصمیمِ دولت، ملت و مجلس عراق برای اخراج آمریکایی‌ها پیگیری شود زیرا وجود آنها موجب ناامنی است. آنها میهمان شما را در خانه شما کشتند و صریحاً به این جنایت اعتراف کردند که این موضوع کوچکی نیست. جمهوری اسلامی ایران هرگز این موضوع را فراموش نخواهد کرد و قطعاً ضربه متقابل را به آمریکایی‌ها خواهد زد.»

این گمان وجود داشت که الکاظمی در سفر به تهران، قصد میانجیگری در بحران بین ایران و عربستان سعودی و آمریکا را دارد. نخست‌وزیر عراق در نشست خبری مشترک با رئیس جمهوری اسلامی بر ضرورت تنش‌زدایی از منطقه تأکید کرد و گفت:

«تلاش ما این است که از رهگذر همکاری با جمهوری اسلامی ایران بتوانیم راهکارهایی برای خارج کردن و بیرون آوردن منطقه از چالش‌ها و تنش‌هایی که از آن رنج می‌برد پیدا کنیم؛ ما فکر می‌کنیم از طریق همکاری و کار‌کردن با کشورهای مختلف منطقه بتوانیم راهکارهای فراگیری برای پایان دادن به چالش‌های منطقه پیدا کنیم.»

الکاظمی: در پی ثبات هستیم

الکاظمی، پیش از دیدار و گفت‌وگو رهبر جمهوری اسلامی با حسن روحانی، رئیس جمهوری، محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی و همچنین با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفت‌‌وگو کرده بود. این گفت‌وگوها پشت درهای بسته برگزار شد. الکاظمی در نشست خبری مشترکش با روحانی اعلام کرد:

«روابط خارجی عراق مبتنی بر توازن و دوری از هرگونه صف‌بندی است. به همین دلیل عراق کشوری است که به هیچ وجه اجازه نخواهد داد تا از خاکش به عنوان تهدیدی برای جمهوری اسلامی ایران استفاده شود.»

یکی از چالش‌های الکاظمی حفظ «توازن» است. در  ۷۴ روزی که از نخست‌وزیری او می‌گذرد، در حد امکان در تلاش بوده است گروه‌های شیعه تحت حمایت ایران را مهار کند. همزمان با سفر یکشنبه گذشته محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران به عراق برای دیدار و گفت‌وگو با الکاظمی منطقه سبز بغداد مجدداً هدف حملات راکتی قرار گرفت.

الکاظمی با گوشه‌چشمی به تنش‌های منطقه‌ای بر ضرورت، ثبات و تمامیت ارضی عراق تأکید کرد:

«در عراق به دنبال ثبات هستیم و فلسفه و نگاه ما نسبت به ایران این است که ایران را یک کشور با ثبات، نیرومند، شکوفا و رو به پیشرفت می‌دانیم و این واقعیتی به نفع عراق و تمامیت ارضی منطقه است و از طرف دیگر عراق هم باید نیرومند و با ثبات باشد تا بتواند یک حامی و پشتیبان برای همسایگان و کشورهای منطقه در راه صلح و ثبات در منطقه باشد.»

به گفته حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران قرار است حجم مبادلات تجاری ایران و عراق از ۱۲ میلیارد دلار به ۲۰ میلیارد دلار ارتقا پیدا کند. همزمان با سفر الکاظمی به تهران قیمت دلار کاهش پیدا کرد.
رادیو زمانه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *