انتخاب بحث‌برانگیز بذرپاش به ریاست دیوان محاسبات کشور

By | ۱۳۹۹-۰۵-۰۱

نامزدی مهرداد بذرپاش برای ریاست دیوان محاسبات با انتقادهایی روبرو شد، اما او با رای ۱۵۸ نماینده مجلس به این سمت رسید. برخی منتقدان این انتخاب را در ادامه حمایت جبهه پایداری از ریاست قالیباف بر مجلس می‌دانند.

در نشست علنی چهارشنبه اول مرداد ماه مجلس شورای اسلامی برای تعیین ریاست دیوان محاسبات کشور، مهم‌ترین نهاد نظارتی دستگاه قانونگذاری رای‌گیری شد و مهرداد بذرپاش با رای موافق ۱۵۸ نماینده به این سمت رسید.

کمیته دیوان محاسبات کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به جز بذرپاش، لطف‌الله فروزنده را نیز برای ریاست دیوان محاسبات معرفی کرده بود که از ۲۴۴ نماینده حاضر در نشست روز چهارشنبه فقط ۸۲ نفر به او رای موافق دادند.

مهرداد بذرپاش از نمایندگان دوره نهم مجلس و قائم‌مقام بنیاد تعاون سپاه بوده و در دولت دوم محمود احمدی‌نژاد مدتی معاونت رئیس جمهوری و ریاست سازمان ملی جوانان و دوره‌ای مدیرعاملی شرکت‌های پارس خودرو و سایپا را بر عهده داشته است.

بذرپاش در دورانی که احمدی‌نژاد شهردار تهران بود گروه “مشاوران جوان” او را تاسیس کرد که برخی از اعضای آن نزدیک یا وابسته به گروه‌های تندروی اصولگرا نظیر جبهه پایداری به شمار می‌روند. او همچنین مدیر مسئول روزنامه جنجالی “وطن امروز” است که در مورد تامین مالی آن شبهه‌های زیادی وجود دارد.

با طرح نام بذرپاش به عنوان یکی از دو گزینه پیشنهادی برای ریاست دیوان محاسبات، انتقادهای زیادی علیه معرفی او مطرح شد. یکی از این منتقدان احمد توکلی است که ایرادهای خود در این زمینه را در نامه‌ای خطاب به رئیس مجلس محمدباقر قالیباف تشریح کرد.

معرفی بذرپاش، “از اساس غیرقانونی”

نماینده سابق مجلس و رئیس هیأت مدیره سازمان مردم‌نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت در نامه خود پذیرش داوطلبی بذرپاش توسط کمیته محاسبات را “از اساس غیرقاونی” خواند.

احمد توکلی می‌گوید، مطابق آئین‌نامه داخلی مجلس داوطلب ریاست بر دیوان محاسبات باید دست‌کم ۲۰ سال سابقه کار داشته باشد که این سابقه در مورد بذرپاش به ۱۷ سال هم نمی‌رسد.

ظاهرا بذرپاش دوران فعالیت در بسیج دانشجویی را سابقه کاری اعلام کرده است. توکلی این کار را “سابقه‌تراشی” خوانده و پذیرش آن را “امر ناصواب و بدعت نامیمونی” توصیف کرده که به گفته او مسئولیتش با حمیدرضا حاجی‌بابایی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و شخص قالیباف است.

اکثریت قاطع کرسی‌های مجلس یازدهم در اختیار گروه‌های مختلف اصولگرا قرار دارد و حامیان قالیباف در میان آنها چندان زیاد نیستند.

سهم “پایداریچی‌ها” از ریاست قالیباف؟

بر همین اساس بسیاری معتقدند توافق بر سر ریاست قالیباف بر مجلس، حاصل زد و بندهای گروه‌های مختلف با او در ازای در دست گرفتن پست‌های کلیدی مانند ریاست دیوان محاسبات و مرکز پژوهش‌های مجلس بوده است.

محمد مهاجری، فعال سیاسی و رسانه‌ای اصولگرا، در پیامی توئیتری انتخاب بذرپاش به ریاست دیوان محاسبات را “شبهه‌ناک” و “سهم پایداریچی‌ها” خوانده و نوشته است، با این کار شأن مجلس یازدهم باز هم پائین‌تر آمد.

او احتمال می‌دهد ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس نیز “سهم دادن” به علیرضا زاکانی، از اصولگرایان تندرو و از بنیانگذاران “جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی” باشد و آن را برداشتن گام بلند دیگری برای تنزل جایگاه مجلس خوانده است.

شماری از دیگر رسانه‌ها نیز از انتخاب بذرپاش به ریاست دیوان محاسبات انتقاد کرده‌اند. وب‌سایت “رویداد ۲۴” در گزارشی مشاور اجتماعی پیشین احمدی‌نژاد را “جوان تازه‌وارد” خوانده و تاکید کرده که سابقه کاری او با کار این دیوان ناهمخوان است. توکلی هم در نامه به قالیباف به این مسئله اشاره کرده است.

حمایت از انتخاب “جوان انقلابی بسیجی”

محمدرضا میرتاج‌الدینی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، ۳۱ تیر در پاسخ به احمد توکلی این مسئله که او در زمانی که کمر مردم زیر فشارهای اقتصادی، تورم، گرانی و بی‌عدالتی خم شده “علیه یک مسئله داخلی مجلس” موضع‌گیری کرده را سوال‌برانگیز خواند.

او در نامه‌ای به احمد توکلی نوشت: «اکنون جای بسی تعجب است که جنابعالی در ابتدای گام دوم انقلاب که بر پایه‌ی جوانگرایی تبیین شده است، علیه یک جوان انقلابی، بسیجی، نخبه و فرزند شهید بیانیه صادر کنید و کار ارزشمند مجلس و کمیسیون برنامه و بودجه را تخطئه نمایید.»

اشاره میرتاج‌الدینی به “بیانیه گام دوم انقلاب” است که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، بهمن ۹۷ و در چهلمین سالروز انقلاب ۵۷ صادر کرد. خامنه‌ای در این ارتباط بر ضرورت پر کردن فاصله میان بایدها و واقعیت‌ها “با حضور نسل جوان مؤمن و دانا و پُرانگیزه” تاکید کرده است.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه به ایرادهایی که توکلی و دیگران درباره سابقه کاری بذرپاش و عدم تخصص او مطرح کرده‌اند پاسخ روشنی نداده و فقط تاکید کرده که کمیته دیوان محاسبات و این کمیسیون پس از چند جلسه بررسی و “احراز شرایط” منتخبان، به معرفی آنها پرداخته‌اند.
دویچه وله :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *