سریال اسرائیلی “تهران”؛ سریالی جاسوسی و به گفته کارگردان “فمینیستی”

By | ۱۳۹۹-۰۵-۰۱

دشمنی جمهوری اسلامی و اسرائیل موضوع فیلم‌ها و سریال‌های بسیاری بوده است. حال یک کارگردان اسرائیلی که معتقد است مردم ایران و اسرائیل می‌توانند دوست یکدیگر باشند، سریالی جاسوسی ساخته که به گفته او “فمینیستی” است.

یک مأمور جوان موساد به اولین مأموریت خود اعزام می‌شود: از کار انداختن پدافند هوایی ایران برای فراهم کردن امکان حمله هوایی اسرائیل به یک راکتور در ایران. این موضوع سریال جدیدی به نام “تهران” است که از چندی پیش در اسرائیل به نمایش درآمده است.

دشمنی میان ایران و اسرائیل پس از انقلاب سال ۵۷ در ایران و شعار انقلابیون مذهبی برای نابودی اسرائیل آغاز شد.

اسرائیل می‌گوید جمهوری اسلامی در پی ساخت بمب اتمی است تا اسرائیل، یک عضو رسمی سازمان ملل متحد را نابود کند. ایران در مقابل تأکید دارد که دنبال بمب اتمی نیست و هدف برنامه اتمی این کشور، فعالیت‌های صلح‌آمیز مانند تولید برق یا خدمات پزشکی است. اسرائیل تأکید دارد که اگر دنیا نتواند برنامه اتمی ایران را متوقف کند، این کشور حق دفاع از خود را محفوظ می‌داند.

پخش سریال “تهران” با چند رشته انفجار و آتش‌سوزی در تاسیسات نظامی و صنعتی ایران در هفته‌های اخیر همراه  و موجب گمانه‌زنی‌هایی درباره نقش اسرائیل در این حوادث شده است. گبی اشکنازی، وزیر خارجه اسرائیل بدون پاسخ‌گویی به این گمانه‌‌زنی‌ها گفته است: «ما کارهایی می‌کنیم که بهتر است ناگفته بماند.»

اما موشه زوندر کارگردان سریال “تهران” تأکید دارد که سریال ساخت او یک محصول فرهنگی است. او معتقد است مردم ایران و اسرائیل “می‌توانند با هم دوست باشند‌، آن‌هم بدون رهبرانی که ملت خود را می ترسانند و بانفرت‌پراکنی تنها می‌خواهند در قدرت بمانند.”

بازیگر اصلی سریال او زنی است که به مدت چهار ماه فارسی یادگرفته و نقش یک زن یهودی متولد ایران را بازی می‌کند که برای یک مأموریت مخفی به کشور زادگاه خود اعزام می‌شود.

زوندر به رسانه‌ها گفته است انتخاب یک زن در نقش کلیدی این سریال یک تصمیم سیاسی بوده و او می‌خواسته نشان دهد که یک زن جوان، با استعداد اما بی تجربه وقتی در دنیای تحت فرمان مردان و شکست‌های آنها قرار می‌گیرد، چه می تواند بکند. او تأکید کرده که سریال تهران “قطعاً یک سریال فمینیستی است.”

روزنامه کیهان اما کارگردان این سریال را “یکی از مزدوران باسابقه صهیونیست” خوانده که با همکاری سرویس‌های اطلاعاتی و جاسوسی اسرائیل سریال می‌سازد. این روزنامه ساخت این سریال تلویزیونی را نشان دهنده ” جهت گیری و وابستگی‌های جریان معاند داخلی” به خارج خوانده است. کیهان و رسانه‌های اصولگرا و اطلاعات سپاه  که یکی از افسران آن نیز سوژه سریال “تهران” است، شهروندان معترض در ایران را در اکثر موارد عامل و جاسوس بیگانگان می‌خوانند.

نگاهی به پرونده فعالیت‌های جاسوسی در ایران، به عنوان مثال لو رفتن محل تردد قاسم سلیمانی و کشته شدن او در عراق، و یا حمله احتمالی به تاسیسات نطنز نشان می‌دهند که برخی مهره‌های مطلع و وابسته به حکومت که به اطلاعات حساس و محرمانه دسترسی دارند، در مواردی احتمالا با سرویس‌های اطلاعاتی خارجی علیه جمهوری اسلامی همکاری ‌می‌کنند.

سریال “تهران” یک مجموعه هشت قسمتی است که بیشتر صحنه‌های آن در آتن فیلمبرداری شده و دو بازیگر متولد ایران نیز در آن نقش بازی می‌کنند.‌

تهیه‌کنندگان سریال “تهران” امیدوارند که این سریال موفقیتی جهانی مشابه سریال  “فئودا” داشته باشد که پیشتر درباره یک واحد مخفی اسرائیلی که با شبه نظامیان عرب مبارزه می‌کند، ساخته شد. سه فصل سریال “فئودا” در نتفلیکس در دسترس است.
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *