کشتی‌های چینی در آب‌های جنوب ایران چه می‌کنند؟

By | ۱۳۹۹-۰۵-۰۱

سال‌هاست کشتی‌های صیادی ترال (Trawl) یا «کف‌روب» چینی به غارت آبزیان آب‌های جنوبی کشور مشغولند.

صید ترال به عنوان مخرب‌ترین شیوه صید، هم به اکوسیستم منطقه ضربه زده و برخی گونه‌های آبزیان را نابود می‌کند و هم به مشکل صیادان ایرانی تبدیل شده.

هر کشتی ترال چینی در هفته به اندازه ۵۰ لنج صید کرده و نان ۱۵۰۰ صیاد ایرانی را آجر می‌کند.

این روزها نیز که صیادان ایرانی با بحران بیکاری و فقر دست و پنجه نرم‌ می‌کنند، حداقل ۱۷ کشتی چینی در آب‌های جنوبی ایران به ماهیگیری مشغولند.

کشتی‌های چینی مجوز صید در فاصله دورتر از ۱۲ مایلی ساحل و عمق ۲۰۰ متر و بیشتر را دارند اما تا فاصله ۵ مایلی سواحل جنوب کشور هم پیش آمده‌اند.
توجیه سازمان شیلات این است که دخائر آبزیان در بخش‌های مختلف آب مشترک است، پس چه فرقی دارد که آنها کجا ماهیگیری کنند!

دولت و مقامات مسئول از دو سال پیش که ویدئوهای تکان‌دهنده‌ی صید توسط این کشتی‌ها از سوی مردم محلی منتشر شد، شروع به تکذیب و لاپوشانی کرده‌اند.

محمدجواد ظریف گفته، ما منابع زنده در این آب‌ها داریم که اگر از آنها استفاده نشود نابود می‌شوند و چون ما نمی‌توانیم از آنها استفاده کنیم، قاعده‌اش اینست که به دیگران اجازه صید بدهیم و خیلی‌ از کشورها همین کار را می‌کنند.

اما محمدعلی حسن‌زاده معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی گفته، این آب‌ها به اجاره‌ی بلندمدت چینی‌ها درآمده است.

آیا اجاره‌ی منابع آب‌های جنوبی کشور و مجوز به کشتی‌های ترال چینی، بخشی از پروژه ایران‌فروشی و قرارداد ۲۵ ساله جمهوری اسلامی با جمهوری خلق چین است؟

#فکر_کنیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *