تاسیس یک شرکت در عراق برای تسویه «طلب ۵ میلیارد دلاری» ایران

By | ۱۳۹۹-۰۵-۰۳

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق از تاسیس یک شرکت در عراق برای تسویه حساب طلب ۵ میلیارد دلاری ایران خبر داد.

حمید حسینی روز جمعه ۳ مرداد در گفت‌وگو با سایت فرارو توضیح داده که این میزان از طلب ایران نزد بانک TBI عراق است و طبق توافق دو کشور، ایران «لیست کالا‌ها و مواد اولیه‌ای که لازم دارد» را به این شرکت می‌دهد و این شرکت «کالاهای اساسی» را می‌خرد و به ایران می‌فرستد.

وصول طلب‌های ایران از کشورهای عراق و کره‌جنوبی در ماه‌های گذشته بارها خبرساز شده است.

۲۸ خرداد امسال عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی ایران، بعد از سفر به عراق اعلام کرد که توافق شده است بغداد بدهی‌های گازی و برقی خود به ایران را با صادرات غذا و دارو تسویه کند.

عراق علیرغم برخورداری از معافیت آمریکا برای واردات برق از ایران، به خاطر تحریم‌ها نمی‌تواند پول گاز و برق وارداتی از ایران را به تهران بپردازد. بانک‌های عراقی نیز به همین دلیل برای انتقال پول به ایران مشکل دارند.

پیش از این مقامات ایران بارها از بدهی دو میلیارد دلاری عراق به ایران به خاطر صدور برق و گاز خبر داده‌ بودند.

آقای حسینی توضیح نداده است که آیا این ۵ میلیارد دلار شامل بدهی برق و گاز عراق به ایران هم می‌شود یا خیر.

مقام‌های دولت ایران می‌گویند مجموع تجارت ایران و عراق به ۱۲ میلیارد دلار در سال می‌رسد ولی با توجه به اینکه ایران از ابتدای سال ۹۸ انتشار جزئیات بازرگانی خارجی خود را متوقف کرده، جزئیات تجارت کنونی ایران و عراق دقیقا مشخص نیست.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در جریان سفر اخیر مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق به تهران گفت که مبادلات تجاری بین دو کشور باید به ۲۰ میلیارد دلار در سال برسد.

رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *